• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Oliver Solberg har skrivit på ett tvåårskontrakt för Hyundai Motorsport. Foto: Oliver Solberg media/Hyundai

Solberg blir fabriksförare för mästarteamet

Uppdaterad
Publicerad

19-årige Oliver Solberg blir fabriksförare för regerande mästarteamet i märkes-VM.

– Det är det här man har drömt om hela sitt liv att få bli officiell fabriksförare, och för Hyundai de är ju världsmästare och det är en riktig framtidsplan så det känns helt fantastiskt. säger Oliver Solberg till SVT Sport.

Oliver Solberg har skrivit på ett tvåårskontrakt för Hyundai Motorsport som i år vann märkes-VM för andra året i rad. Solberg kommer köra full säsong i WRC2, R5-klassen, under 2021.  

– Det här är nästa del av drömmen. Jag har en del av drömmen kvar. Att gå med i Hyundai Motorsport är fantastiskt. Att köra för den regerande världsmästartillverkaren, det här är en stor del av drömmen för mig, berättar Solberg. 

Solberg körde i år WRC3 och slutade fyra i mästerskapet där han i höstas också slog till med karriärens första VM-seger i Estland.

”Ytterligare ett steg för mig”

Målsättningen är att en dag bli världsmästare och på meritlistan återfinns redan nu bland annat guld i junior-EM, EM-silver och flera segrar i det amerikanska och lettiska rallymästerskapet. 

– Det här är ytterligare ett steg för mig. Det känns definitivt som att detta är ett nytt kapitel. Jag har inlett min karriär nu är detta nästa del. Men det är som med allt: vi kan fira denna deal idag, men i morgon börjar vi det hårda arbetet för att få ut det mesta av att arbeta med världsmästarna, berättar Solberg. 

Solbergs kartläsare Aaron Johnston ser också med spänning fram emot utmaningen som väntar.

– Jag har kört med Oliver de senaste två åren och sett hans utveckling – han är en fantastisk förare, men helt ärligt så känner jag att detta är bara början på vårt äventyr, säger Johnston i pressmeddelandet.

Planen är att starta redan i premiären i Monte Carlo.

– Vi får se vad som händer med Covid, tävlingar och allt det är svårt att planera just nu. Men planen är Monte Carlo och vi jobbar mot det, säger Solberg till SVT.

Plan för 2022 med WRC-starter

– Det var inte direkt oväntat men det är ett smart val med tanke på framtiden. Han är 19 år och betald fabriksförare, det här ger honom verkligen rätt förutsättningar. Köra rallybil är nu hans jobb på allvar. Här får han tävla som ett proffs med bästa förutsättningarna runt sig och med suveräna teamkamrater, säger expert Jonas Kruse.

Och utvecklar sitt resonemang kring betydelsen av ett fabrikskontrakt.

– Nu får Oliver köra sju tävlingar i sin R5 bil och det kommer en ny bil under mitten av säsongen vilken han får vara med och utveckla. Det här innebär att han får köra otroligt mycket bil och skaffar sig enorm erfarenhet och rutin.

– Jag är också övertygad om att det finns en plan för 2022 med starter i WRC för annars tror jag inte att han hade skrivit på.

Solberg berättar själv om planen kring eventuella möjligheter att köra även WRC-bilen.

– Det får vi se, vi planerar fortfarande framtiden hur allt ska bli speciellt för 2022. Men för nästa år så är planen R5 totalt,  sen får vi se om det blir några tilläggstävlingar på nationell nivå kanske med WRC. Det blir ingen VM-tävling i WRC-bil men kan bli på nationell nivå, säger Oliver Solberg till SVT.

Svensknorskt i andra bilen

Hyundais satsning blir helnorsk på förarsidan då det även är klart att Ole Christian Veiby fortsätter i stallet tillsammans med sin värmländske kartläsare Jonas Andersson.

– Jag är väldigt glad över att stanna inom Hyundais motorsportfamilj. Jag har lärt mig mycket och är nöjd över att stanna och fortsätta arbetet vi har påbörjat, säger Veiby i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.