Svenskduon beskriver första kurvan som en ”mental kamp”. Foten vill nämligen gärna lätta från gaspedalen samtidigt som tanken bara är att fortsätta gasa.
– I kurva ett är det mest fartkänsla, för att man har läktare och allting som man ser i periferin. I den kurvan känns det som att man måste fokusera extremt mycket på vart man vill medan de andra kurvorna kommer lite mer naturligt, säger 28-årige Felix Rosenqvist i Viaplays F1-pod.
– I den första vill högerfoten lyfta från gasen men man får bara trycka ner den på något sätt.
Lita på bilen
Marcus Ericsson:
– Den kurvan är absolut den svåraste på banan och det gäller att man litar på bilen, för det gäller bara att svänga in när man kommer där. Man måste bara svänga in. Och det blir mycket, som Felix säger, att hjärnan säger att man ska släppa men det gäller bara att hålla ner.
Kurvan blir den första av många när drygt 80 mil och 200 varv ska köras när den klassiska racingtävlingen Indy 500 avgörs inför tomma läktare i Indianapolis.
En coronafri-säsong brukar tävlingen köras i samband med Memorial Day-helgen i maj – och har så gjort sedan starten 1911 – men den rådande pandemin tvingade arrangören att flytta racet till slutet av augusti.
Men mer än så tycker inte Ericsson att covid-19 påverkar Indy 500.
”Gåshud”
– Förra året fick man gåshud när man gick ut på banan, när det var fullt av folk så långt ögat kunde se. Det var en enorm känsla då och man fick ännu mer pump i kroppen på något sätt. Det är klart att det kommer att bli annorlunda nu men när man väl kör är det bara konkurrenter och racet man funderar på, säger Ericsson, 29, som slutade på 23:e plats i fjol och har 11:e startplats på söndag.
Rosenqvist var med och körde om en topp tio-placering i fjol men kraschade då in i en konkurrent och tvingades avbryta loppet. I år startar han på 14.e plats.
– Det där spelar ingen större roll när racet börjar, då gäller det vara att vara ”in the mix” och jag känner att vi har ett ganska bra utgångsläge, säger han.
Indy 500 avgörs under söndagskvällen svensk tid.