• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mikaela Åhlin Kottulinsky kör i samma team som F1-stjärnan Jenson Button i Extreme E. Foto: Bildbyrån/Extreme E

Åhlin-Kottulinsky mot stjärnorna i Extreme E: ”Superspännande”

Uppdaterad
Publicerad

I motståndarbilarna sitter världsmästare som Carlos Sainz, Sebastien Loeb och Johan Kristoffersson.

I hennes eget team kör tidigare F1-stjärnan Jenson Button.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är redo för den nya, stjärnfyllda, jämställda och miljömedvetna Extreme E-serien.

550 hästar under huven i en elbil. Framtidens motorsport är redo för debut i öknen i Saudiarabien.

På lördag inleds Extreme E där Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en av fyra svenskar som finns med de i nio teamen som gör upp om segern i serien som avgörs i fem deltävlingar.

Tävlingar på fem olika platser i världen – på olika underlag och i olika klimat.

De övriga svenskarna är Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson. Alla tre med VM-guld i rallycross på meritlistan.

Åhlin-Kottulinsky kör i samma team som Jenson Button. Han har 18 säsonger i Formel 1 bakom sig för bland annat McLaren-Mercedes, han blev världsmästare 2009.

– Det känns så klart superspännande att ge sig iväg på den här resan. För det är verkligen en resa, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky till SVT Sport.

”Bilen ser enorm ut”

Hon har testat bilen och känslan är god.

– Bilen ser enorm ut. Och den är enorm för att kunna åka på de olika platserna. Jag har fått en väldigt bra känsla, redan första gången jag testade bilen. Det här är väldigt mycket som att köra på is. Och jag är väldigt glad att det är så pass likt iskörning, som jag kört väldigt mycket sedan jag var liten, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som också parallellt kommer att köra vidare i den svenska STCC-serien under den här säsongen.

I första tävlingen på lördag blir det offroad i den saudiarabiska öknen.

– Målsättningen för oss är att se och lära. Det är ett helt nytt underlag med terrängkörning. Jag har testat på grus och sand, och där känner jag mig bekväm. Men det här blir nytt, säger Åhlin-Kottulinsky till SVT Sport.

Hon tror att Extreme E med elbilar och det miljömedvetna och jämställda tänket är framtiden för motorsporten.

De nio teamen är jämställt fördelade med en kvinnlig och en manlig chaufför.

– Alla de här bitarna som Extreme E väver in visar att det här är framtiden. Att man har fördelat fifty-fifty i en motorsportsserie och samtidigt kan påverka miljön, där vi åker på olika platser som klimatförändringar sker, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Hamilton leder Loebs team

Det är också väldigt stjärnfyllda team som tävlar i serien. Förutom de svenska stjärnorna så finns bland annat de båda rallygiganterna Sebastien Loeb och Carlos Sainz med. Loebs team X44 styrs dessutom av flerfaldige världsmästaren i Formel 1, Lewis Hamilton och Johan Kristofferssons team leds av tidigare F1-mästaren Nico Rosberg.

– Jag var själv med 2019 och utvecklade däcken för serien, då fanns det inga stora namn som Button, Hamilton, Rosberg med. Och då undrade man ”kommer det här ens bli av”. Och därför känns det näst intill hedradande att man står här nu, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Här är alla teamen i Extreme E

ACBT Cupra XE

Claudia Hürtgen – Mattias Ekström

Acciona Sainz XE Team

Laia Sanz – Carlos Sainz

Andretti United Extreme E

Catie Munnings – Timmy Hansen

Hispano Suiza Xite Energy Team

Christine Giampaoli Zonza – Oliver Bennett

JBXE

Mikaela Åhlin-Kottulinsky – Jenson Button

Rosberg X Racing

Molly Taylor – Johan Kristoffersson

Segi TV Chip Ganassi Racing

Sara Price – Kyle Leduc

Velooce Racing

Jamie Chadwick – Stephane Sarrazin

X44

Christina Gutierrez – Sebastien Loeb

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.