Smokingen är inhängd i garderoben efter gårdagens idrottsgala. Nu är det inte uppmärksamhet över triumferna från 2018 som gäller, utan full fokus på den kommande säsongen. Och för Johan Kristoffersson är det nya utmaningar på alla fronter.
Som regerande världsmästare i rallycross och mästare i STCC väljer han att inte försvara någon av titlarna. Istället blir det en internationell satsning på WTCR, den internationella racingserien för standardvagnar. Dessutom planerar han att köra full säsong i sin Volkswagen Polo GTI R3 i rally-SM i Sverige.
– Jag känner mig verkligen hemma i rallycrossen, så det är klart att jag kommer sakna det. Men det kan hända att jag kommer tillbaka någon dag. Jag ser 2019 som en säsong då jag kan utveckla mig själv som chaufför och skaffa nya erfarenheter. Det blir nya utmaningar 2019, säger Kristoffersson till SVT.
Har han kommer att så sig mot den svenska eliten i rally vet han faktiskt inte i nuläget.
– Den svenska eliten ser jag som Pontus Tidemand som inte är med i rally-SM men jag har lite dålig koll på konkurenterna. Jag kommer fokusera på mig själv och köra så fort jag själv kan, var placeringen blir återstår att se, säger han.
Vad blir de största förändringarna i att köra rally?
– Det är kartläsaren som är absolut största utmaningen för mig. Att lära mig att skriva noter, och samtidigt förstå dem när man kör, det är den absolut största utmaningen när det gäller rally.
Satsar både utomlands och i Sverige
I WTCR handlar det om tio tävlingshelger med inledning i Marrakech i början på april och avslutning i Malaysia i slutet på året.
Johan Kristoffersson kör en Volkswagen Golf GTI TCR, en likadan bil som han körde i STCC senaste säsongen.
I WTCR ställs han mot en annan svensk, den tidigare WTCC-världsmästaren Thed Björk som nu storsatsar med Cyan Racing i sin nya Lync & Co 03 från Volvos huvudägare Geeley.
Redan till helgen körs första deltävlingen i rally-SM, Bergslagsrallyt i Ludvika. En extra krydda blir också Svenska rallyt i februari där Kristoffersson ska köra i WRC2-klassen.