– Det gäller att alltid väga hastighet mot risk. Nu blev det bara två bilar som kom i mål i finalen. Jag hade 40 sekunder upp till ledningen när jag gav mig ut och försökte bara hålla ett bra tempo. När jag fick höra att Sarah hade problem så var det bara att ta bilen i mål utan några risker, säger Kristoffersson i ett pressmeddelande.
Tävlingen i Argentina ströks och i stället stod Italien med den semesterhyllade ön Sardinien som värd. Det blev en dramatisk avslutning, där svensken Johan Kristoffersson och Molly Taylor till slut vann.
Fem bilar kom till start i finalen. För Kristofferssons team var det Taylor som inledde och hon tog sig till en andra plats. Flera bilar blev stående vid finalpasset och när Kristoffersson tog över tvingades Chip Ganassi Rachings Leduc/Price bryta, vilket tillät honom att lösa avancera och fixa segern.
Banan på Sardinien var utmanande och Kristofferssons kollega Taylor hade i början bekymmer. I första kvalet rullade hon ett helt varv – men i den andra kvalomgången skulle paret få revanschera sig genom att knipa en andra plats och därmed avancera till finalerna som avgjordes under söndagen.
Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez i X44, som främst är med och tampas om mästerskapstiteln, avbröt tidigare i finalen, vilket gjorde att RXR kunde dra ifrån i totalen. Kristofferssons team leder nu med 16 poäng inför sista deltävlingen som går av stapeln i Bovington, England, 18-19 december.
Åhlin-Kottulinsky trea
Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Kevin Hansens team JBXE hamnade trea på samma tävling. De kraschade och det gjorde att deras bil skadades i finalen.
– Vi fick en riktigt bra start och Mikaela gjorde det bra där, säger Kevin Hansen i ett pressmeddelande.
– Det är synd det som hände i finalen, säger Åhlin-Kottulinsky.
MER KLIPP: Jämställda motorsporten – ”Måste vara en kvinna och en man” (29 september 2021)