Efter att ha vunnit instegsklassen Indy Lights, hans fjärde mästerskapstitel på sju år, såg allt så bra ut.
Lundqvist skulle belönas med ett traditionsenligt så kallat scholarship – ett stipendium på drygt 12 miljoner kronor. Det skulle ge svensken minst tre starter i Indycar nästa år tillsammans med de svenska stjärnorna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.
Men efter förändringar i ägarstrukturen till Indy Lights-serien sänktes segerpremien dramatiskt till bara fem miljoner kronor.
– Det förändrade min position som natt och dag. Teamen kräver mycket budget och jag förstår deras situation. Ett lopp kostar 350 000 dollar att köra (drygt 3,7 miljoner kronor) så det ser väldigt svårt ut för tillfället, säger Linus Lundqvist som hjälpt HMD-stallet , som han kört för senaste säsongerna, med coachning på Sebring, Florida under de senaste dagarna.
Chans finns i USA – trots allt
– Det är förstås skittråkigt, men det är inte över än. Jag hoppas förstås fortfarande på att allt ska lösa sig. Plan B var att köra Super Formula i Japan, men det ser svårt ut. Här i USA finns möjligheter att få köra IMSA-serien för GT-bilar. Jag blir betald racingförare, men det är inte dit jag vill, fortsätter han.
Enligt Lundqvist finns ännu fyra luckor som inte är fyllda i startfältet till Indycar nästa år. Flera stall har visat stort intresse för svensken, men de ekonomiska musklerna saknas.
– Jag önskar förstås att jag hade haft något positivt att berätta. Jag har å andra sidan aldrig haft ett kontrakt klart förrän i mitten av januari. Det är mitt hopp.