• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Marcus Ericsson om F1-dramat: ”Det är inte alltid rättvist”

Uppdaterad
Publicerad

I går utspelades tidernas F1-drama när Max Verstappen körde förbi Lewis Hamilton på det sista varvet Abu Dhabi och såg till att säkra sin första titel.

– Det är inte alltid rättvist. Nu blev det Verstappen som drog fördel, säger Marcus Ericsson med fem säsonger i F1 till SVT Sport.

Det var rörigt i Abu Dhabi med en armé av orangeklädda holländska fans som firade Verstappen. Ericsson hjälper till att reda ut trådarna från något som kommer att diskuteras länge. En sak är säker: Alla kommer inte att bli överens. Frågan är om man ens kan erkänna utslaget. 

Nicholas Latifi kraschade med fem varv (5,2 km långt) kvar och säkerhetsbilen kallades ut på banan, vilket gjorde att farten sänktes och fältet trycktes ihop. Hamilton var då i ledning med runt tio sekunder och såg ut att defilera mot segern. Säkerhetsbilens entré på banan förändrade allt. Racet och säsongen kokades ner till ett varv, det 58:e, när säkerhetsbilen lämnade banan efter beslut av tävlingsledningen.

Vad hände där?

– Det är en svår situation för tävlingsledningen, som är tvungen att ta snabba beslut. De tog ut säkerhetsbilen, vilket man måste när en bil kraschat på banan. Det enda som man kunde ha gjort annorlunda är att man skulle rödflaggat tävlingen och att alla fått gå in i depån och byta däck och på så sätt få lite mer rättvisa förutsättningar till en eventuell omstart. Men enligt regelverket ska man ta ut en säkerhetsbil så länge inget är sönder på banan eller att det uppstått större fara för någon inblandad, säger Ericsson.

”Blev lite orättvisa förutsättningar”

– Som jag ser det är det rätt beslut men det blev lite orättvisa förutsättningar när Verstappen gick in i depå och satte på nya däck medan Hamilton fick köra vidare på gamla däck, men så är det ibland och det är inte alltid rättvist. Nu blev det Verstappen som drog fördel.

Mellan Hamilton och Verstappen befann sig fem förare, som Verstappen fick passera och gå ut direkt bakom Hamilton.

Varför gjorde man så?

– När det blir säkerhetsbil enligt regelverket ska de som är varvade få chansen att bli omsläppta av säkerhetsbilen och få tillbaka sitt varv. I och med att det var så tidspressat så var det de bilar som låg mellan Hamilton och Verstappen som fick chansen att göra det men inga fler bilar än det. Det har kritiserats i efterhand att antingen skulle alla få göra det eller ingen. Det är det som Mercedes argumenterar emot men samtidigt förstår jag tävlingsledningens beslut. De vill få igång en omstart och vill så klart få bort bilarna mellan Hamilton och Verstappen för att det ska bli ett race av det hela, men jag förstår båda sidorna av diskussionen, säger Ericsson om att förarna fick varva sig själva för att inte ligga mellan Hamilton och Verstappen.

”Hoppas att man inte ändrar i efterhand”

Tror du att Mercedes kommer att ha någon framgång i sina överklaganden?

– Jag tror inte det och hoppas att det inte blir så att man ändrar i efterhand. Det är sport och ibland blir det lite olika förutsättningar. Det här hör till på något sätt. Jag anser inte att man hade kunnat göra så mycket annorlunda. Det var stolpe ut för Mercedes och Hamilton i går och Red Bull och Verstappen tog tillvara på den situationen.

Mercedes hade en stjärnadvokat med sig till Abu Dhabi för att tillvarata stallets intressen. 

Var placerar man in den här säsongen och avslutningen i F1-historien?

– Det måste vara en av de mest dramatiska säsongerna och avslutningar som någonsin har varit. Det kommer att bli svårt att toppa det här i framtiden, speciellt när man går in i sista tävlingen med huvudkonkurrenterna på exakt samma poäng. Och allt ska avgöras och det sker på sista varvet. Ett sådant avgörande blir svårt att slå i framtiden och är verkligen kul för sporten.

Vad hade du för känslor när du följde loppet de sista varven?

– Jag hade maxpuls och stod nästan och studsade för att det var så spännande. Det var verkligen en häftig tävling och avslutning. Det är något som jag sent kommer att glömma.

Hur sugen är du att komma tillbaka till F1 efter det här?

– Jag gjorde fem år i Formel 1, som är den största motorsporten vilket det inte går att komma  ifrån men jag jobbar inte aktivt för att komma tillbaka till Formel 1 men vi får se i framtiden. Jag håller på med Indycar och är väldigt nöjd med det och fick lite av mitt genombrott i år när jag tog mina två första segrar, säger Ericsson. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.