Efter branden vid Lydden Hill i Storbritannien ställdes den fjärde VM-deltävlingen in. Nu står det klart att tävlingen i Belgien inte heller blir av eftersom orsaken till bilbranden inte har kunnat fastställas.
Flera förare, däribland Johan Kristoffersson samt Timmy och Kevin Hansen, kommer i stället att starta i RX2e-klassen för att få tävla.
– I den här branschen måste man vara kreativ, säger stallchefen Tommy Kristoffersson till SVT Värmland.
SVT:s motorexpert Jonas Kruse ser allvarligt på situationen.
– Det första och viktigaste är att man kan garantera säkerheten, att man kan få reda på vad som hände. Det kan ju faktiskt bara vara en ren olycka och då kanske man kan köra vidare. Men om det har med batterier eller laddning att göra, då kan det verkligen vara katastrofalt för mästerskapet, rallycrossens och dess framtid.
Det är nytt för i år att bilarna går på el och intresset har varit svalt inför årets mästerskap. Efter att två bilar brann upp i Storbritannien är det bara åtta som deltar.
– Det fanns rykten om att fler biltillverkare ville med. Om de backar på grund av branden och dålig publicitet är mästerskapet riktigt illa ute, säger Jonas Kruse.
”Kan inte ställa in en tävling till”
Han hoppas att utredningen av branden ge svar på vad som orsakat branden så att mästerskapet kan fortsätta.
– Man kan inte ställa in en tävling till och sen säga att det är ett mästerskap som är värdigt ett VM-guld.
SVT Sport har sökt Emil Axelsson, sportchef för FIA i rallycross-VM och Arne Dirks, Executive Director på promotern för VM, men de vill inte ställa upp på intervju.
Jonas Kruse tycker inte att det är konstigt.
– Vad de än säger kommer det tolkas på ett eller annat sätt så de vill ha reda på fakta innan de uttalar sig eftersom de förmodligen inte vet orsaken. Sedan får de inte göra det för länge, för då drar spekulationer igång ändå, säger han.