Foto: AP

Robert Wickens tillbaka efter våldsamma kraschen

Uppdaterad
Publicerad

Han kraschade i 300 kilometer i timmen och hamnade i rullstol.

Men i går var Robert Wickens tillbaka i Indycar – från sin källare.

– I dag var det väldigt roligt, säger han till racer.com.

Den 19 augusti 2018 kraschade Indy-föraren Robert Wickens otäckt i 300 kilometer i timmen. Bilen flög upp i luften och kraschade in i banans skyddsstängsel. Han bröt ben i nästan hela kroppen och bekräftade ett tag efteråt att han blev förlamad.

”En del människor är osäkra på hur omfattande mina skador är, så jag vill förklara hur det ligger till. Jag har aldrig jobbat så hårt för något i mitt liv, och jag gör allt jag kan för att få igång nerverna i benen”, sa han efteråt på Instagram.

”I dag var det väldigt roligt”

I dag sitter Wickens i rullstol. Men i går var han tillbaka i Indycar – från sin källare.

Coronaviruset stoppar säsongen, men Indycar-stjärnorna vill bjuda på underhållning och väljer därför att tävla virtuellt. Wickens deltog vid gårdagens Alabama iRacing Indycar Challenge. Han slutade på åttonde plats.

”I dag var det väldigt roligt. Jag är glad att jag slutade topp tio, jag ser verkligen fram emot nästa helg”, skriver han på Twitter.

Racer.com har pratat med Wickens.

– Min comeback i Indycar var precis som jag hade tänkt mig – i min källare. Nej, jag bara skojar. Det var en känslomässig upplevelse, säger Wickens.

Scott McLaughlin vann loppet. Felix Rosenqvist, som slutade på andra plats förra helgen, blev sexa i går.

2019 kraschade Felix Rosenqvist på samma bana, Pocono Raceway. Svensken klarade sig undan allvarliga skador. Wickens uttalade sig efter Rosenqvists krasch, han menade att man inte ska köra Indycar på Pocono.

SE MER: Indycar-stjärnorna tävlade i virtuell iRacing (29 mars 2020)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.