Lappi var långt ifrån ensam med att ha problem. Även Craig Breen och Ott Tänak var med om exakt samma sak, att däcket plötslig delamineras.
– Det här är oroväckande, ett jätteproblem. Tänaks däck går sönder på en raksträcka i fullfart, vilket resulterar i att han nästan inte får stopp på bilen i vägbytet framför. Detta måste redas ut med däcktillverkaren, vad som orsakar detta, säger Kruse.
Irländaren Craig Been och estländaren Ott Tänak toppade WRC-klassen inför dagen med 2,6 sekunder mellan dem. Breens ledning var plötsligt nere till 0,5 sekunder efter att han också fått en ”däckexplosion” på sträcka 13 och på efterföljande sträckan fick han se sig passerad av Tänak.
Ny ledare trots punktering i full fart
Trots ett ”exploderat” däck i en hastighet kring 160-170 kilometer i timmen lyckades Ott Tänak hålla bilen på vägen och dessutom näst snabbast tid på SS13. Utan däckproblemet hade Tänak varit klart snabbast på sträckan. Ett styrkebesked som gjorde att världsmästaren från 2019 övertog ledningen i rallyt, 2,3 sekunder före Breen.
Pirellis ansvarige Terenzio Testoni uttalade sig om incidenterna:
– Våra undersökningar visar att det i vissa fall var däcktryck som var mycket lägre vid mål än vi rekommenderar vid starten: vi har aldrig sett så lågt däcktryck förrän idag. Måste också sägas att på eftermiddagen var väglaget helt annorlunda än de fina vinterförhållandena på morgonen, med mycket grus och egentligen inte lämpat för dubbdäck, säger han.
Neuville upp tre placeringar
Breen hade sedan troligen ett problem med hybriden på sista sträckan och tappade tid. Ott Tänak leder nu med 8,6 sekunder inför söndagen. Thierry Neuville ligger trea och regerande världsmästaren Kalle Rovanperä fyra.
– Det kommer att bli en tuff fajt med Kalle i morgon, ingen kommer ge upp, säger Neuville till WRC.
Svenska rallyt avgörs i morgon, tre sträckor sista dagen. Sista sträckan, power stage, direktsänds i SVT2 / SVT Play klockan 12.00-13.30.