Exakt hur säsongen ska se ut är inte klart.
– Det är inte klart hur många tävlingar. Men det är en fantastisk känsla att få den här supporten och äntligen få en riktig chans i huvudteamet, säger Solberg till SVT Sport.
Oliver Solberg skrev ifjol ett tvåårskontrakt med Hyundai som fabriksförare där fokus under årets säsong legat på WRC2, men 20-åringen har gjort inhopp i WRC. Bland annat en imponerande sjundeplats i Arctic Rally Finland. Resultatmässigt har det annars varit en tuff säsong med flera, av olika anledningar, brutna tävlingar. Att nu få ta ytterligare karriärskliv in som tredjeförare i toppteamet är en dröm som går i uppfyllelse.
– Det hjälper självförtroendet. Efter ett så tufft år med mycket problem, är det verkligen skönt att få den här supporten och backningen. Känna att man verkligen får en chans till att göra något riktigt stort. Det är ju drömmen jag haft sen jag föddes kan man ju säga, att komma in i ett WRC-team och en riktig satsning, säger Solberg.
Delar bil med Sordo
Flytten upp till huvudteamet innebär att Solberg blir teamkamrat med meriterade VM-förarna Thierry Neuville och Ott Tänak. Solberg kommer att dela tredjebilen med rutinerade spanjoren Dani Sordo, med 16 års erfarenhet i WRC.
– Det är viktigt för mig att ha honom vid min sida, med mycket erfarenhet. Även om jag kör så ska han fortfarande vara med på tävling och stötta mig och teamet. Han är en väldigt energispridande människa så det är klart att det kommer att hjälpa stort att ha med någon som kan så mycket om teamet och så mycket om VM.
Nytt reglemente
Nästa år blir spännande. Då införs ett nytt reglemente med hybridteknik i VM-serien. Solberg har redan kört bilen och ser fram emot att fortsätta utveckla både bil och sig själv.
– Det handlar bara om att lära sig nästa år och förhoppningsvis få några bra resultat. Bygga ihop med teamet för att få en bra bil, en bra känsla och bygga för framtiden, för något mycket större.
Solberg understryker vikten av att ge sig själv tid och att ha tålamod.
– I R5 vet man att man har chans att vinna och där vill man satsa, men i WRC är det något helt annat. Där måste man tänka på vilka man kör emot, nivån är så mycket högre. Man måste verkligen sätta ett realistiskt mål och inte försöka vinna. Det tar tid före man vinner, tillslut så kommer det man måste bara ha tålamod.
KLIPP: Solberg om nya hybridbilen: