Solberg ledde sin klass 4,9 sekunder före Jari Huttunen, Finland, när drygt 12 kilometer återstod. 19-åringen inledde snabbt till första mellantid men stoppade sedan på sträckan. Teamet rapporterar att både Oliver och kartläsare Aaron Johnston är OK och att de försökt starta om bilen.
– Bromsade lite utanför spåren på SS12 i det lösa och fastnade med fronten i ett dike och kunde ej komma loss. Dock ingen riktig ”krasch” och ingen skada på bilen så vi hoppas vara tillbaka i morgon, skriver Solberg på sociala medier.
Strax efter 19-tiden rapporterade Solberg själv att bilen var på väg tillbaka mot service.
– Kör tillbaka bilen till service nu, nästan inte en repa på bilen, bara ren otur att ”fastna” men det är rally, skriver Solberg i sociala medier.
”Litet misstag – stora konsekvenser”
– Det har varit en fantastisk dag och ett fantastiskt rally hittills. Tyvärr gjorde vi ett misstag som blev stora konsekvenser till slut, berättar Oliver Solberg för arrangören när han och bilen är tillbaka på service under lördagskvällen.
– Vi pushade hårt, så vi visste att vi var på limit med bilen men det har känts väldigt komfortabelt hela helgen. Tyvärr så satt vi fast nu på sträckan och inga skador på bilen men ett litet misstag och stora konsekvenser.
Det var i övrigt en stark dag för Solberg, om än inte problemfri. Solberg gick ut i ledning i morse och bevakade den inledningsvis, men på dagens tredje sträcka SS9 tappade han drygt 57 sekunder på grund av en punktering. Men Solberg studsade tillbaka direkt med dubbla sträcksegrar och återtog sin tätposition.
Insatsen på sträcka 10 sticker ut – Solberg hade då sjunde tid totalt, snabbare än Pierre-Louis Loubet i WRC-klassen och bara tio sekunder långsammare än VM-ledaren Elfyn Evans.
– Oerhört tråkigt för Oliver att han stoppar på sista sträckan efter en annars stark dag. Han visade prov på en fin tempoväxling och skicklighet i att ta sig tillbaka in i rallyt efter punkteringen. Väldigt tråkigt med stoppet på sista sträckan men viktigast är att förare och kartläsare är OK, säger Jonas Kruse och tillägger:
– I de här farterna är balansen hårfin mellan supersuccé och en avåkning, vilket också är en erfarenhet för utvecklingskontot.
Efter Solbergs stopp leder nu Jari Huttunen WRC3-klassen, drygt tio sekunder före Kajetan Kajetanowicz, Polen.