Det är Sky Sports som har köpt rättigheterna, till glädje för Linda Wijkström, som är kommersiell chef på intresseorganisationen Elitfotboll Dam.
– Det är fantastiskt att vi i linjär tv i Mexiko kommer att sända Damallsvenskan i över tre år. Jag vet inte om det gjorts något liknande i idrottssverige, säger hon.
– Ett sånt här långsiktigt samarbete vet jag inte om det har gjorts tidigare.
”Ett föregångsland”
Det handlar om två matcher per omgång, i tre år framöver.
– Vi är ett föregångsland inom fotbollen, både bland våra spelare men också hur vi tillgängliggör våra matcher, via traditionell tv men också vår egen plattform. Det här är en långsiktig lösning, ett långsiktigt samarbete, så vi är ingen försökskanin, säger Wijkström, och lägger till:
– Det är ett kvittot på att ligan är en stark liga, sen finns det en ekonomisk uppsida i det, men det är inga stora revolutionerande summor.
Varför är Mexiko intresserade?
– Damallsvenskan ligger fyra i Sverige när det kommer till intresse, det är något som imponerar. Sen har vi starka profiler, spelare som är förebilder och det är något som passar dem nu när de gör en stor satsning på damfotboll i Mexiko.
50 länder
Hur många som kommer att kunna se matcherna i Mexiko vet inte Wijkström. Men damallsvenskans matcher ses redan i dag av människor från över 50 länder, enligt Wijkström som hänvisar till tittarsiffror från ligans webbplattform.
– USA är det starkaste landet, som konsumerar vår liga.
Är det några andra länder på gång?
– I dagsläget njuter vi av det här avtalet, och att vi jobbar för att leverera det här på ett bra sätt, men arbetet pågår för att stärka ligan även nästa år 2020.