Om man räknar bort hemma-EM 2013 har damlandslaget bara lockat fler än 12 000 åskådare till sin nationalarena en gång (Brasilien 2009, 12 257). Nu verkar det vara dags igen.
Biljettförsäljningen inför EM-kvalet mot Slovakien nästa tisdag, Sveriges första hemmalandskamp efter sommarens VM-brons, har gått bättre än väntat. Med en vecka kvar till matchen har 7 600 biljetter, lågt räknat, sålts.
Götaplatsen fylldes
Med tanke på att mer än hälften av biljetterna brukar säljas under de tio sista dagarna ligger därför visionen, 12 000 åskådare, klart inom räckhåll.
– Det vi märker är att det är en jämnare fördelning av biljetterna. Vanligtvis köps 70 procent av biljetterna av föreningar, men nu är det mer 50/50 mot de ordinarie biljetterna. Efter VM verkar fler känna att de kan tänka sig att gå med polaren bara, och är beredda att betala lite mer, säger Christoffer Lund, ansvarig för publikrekrytering på Svenska fotbollförbundet.
Det ser således ut att bli ett kärt återseende mellan landslaget och göteborgarna. I somras, efter VM-bronset, tog spelarna emot hyllningar från mellan 20 000 och 25 000 fans på Götaplatsen.
”Berörde verkligen”
– Det finns ett otroligt stort intresse nu och vi såg bara när vi kom hem från VM hur mycket folk som faktiskt kunde samlas i Göteborg. När man kom dit så kände man bara ”jäklar”, det hade verkligen berört i Sverige. Man hoppas att det kan fortsätta, så att vi kan göra det här tillsammans. När vi har mycket stöd bakom oss blir vi ännu starkare, säger Juventusbacken Linda Sembrant.
Djurgårdens Olivia Schough, tidigare i Göteborg, blir förvånad när hon hör hur många biljetter som redan har sålts. Inte minst med tanke på att matchen spelas på en tisdag, i ett enligt prognosen höstbistert Sverige.
– Det låter väldigt bra. Det var mer än jag trodde. Gött!, säger Olivia Schough.
– Det ska bli svinkul, jag älskar att komma till Göteborg. Vi har ett fantastiskt minne därifrån från i somras, så vi får hoppas att göteborgarna orkar hålla sig vakna kvart i sju en tisdagskväll. Det kan kanske vara en ”issue” med att det är en vardag, men jag hoppas att det kan komma en del folk ändå.
Rekordpublik i våras
Det senaste halvåret har också skänkt spelarna ökade förväntningar på publikstödet. Dels tack vare VM-matcherna i Frankrike i somras, men även genom publikrekordet – 25 882 åskådare – som sattes i vårens träningslandskamp mot Tyskland på Friends arena i Solna.
– Vi älskar att spela inför mycket folk, det är ju helt underbart. Både i VM och så som det var i Stockholm före mästerskapet, man önskar att man spelade så varje helg. Det är en otrolig skillnad för oss att få gå in inför en stor publik och känna den atmosfären, säger Linda Sembrant.
Fakta: Publikrekord för damlandslaget
25 882 Sverige–Tyskland, 6 april 2019, landskamp, Friends arena, Solna, 1–2.
20 302 Sverige–Schweiz, 8 maj 2002, VM-kval, Råsunda, Solna, 4–0.
16 608 Sverige–Tyskland, 24 juli 2013, EM-semifinal, Gamla Ullevi, Göteborg, 0–1.
16 414 Sverige–Finland, 13 juli 2013, EM-gruppspel, Gamla Ullevi, Göteborg, 5–0.
16 128 Sverige–Danmark 10 juli 2013, EM-gruppspel, Gamla Ullevi, Göteborg, 1–1.
14 500 Sverige–Brasilien 5 juni 1995, landskamp, Olympia, Helsingborg, 0–1.
12 257 Sverige–Brasilien 25 april 2009, Gamla Ullevi, Göteborg, 3–1.
11 460 Sverige–Slovakien, 15 september 2016, EM-kval, Gamla Ullevi, Göteborg, 2–1.
11 244 Sverige–Danmark, 27 oktober 2015, EM-kval, Gamla Ullevi, Göteborg, 1–0.
10 011 Sverige–USA, 8 juni 2017, landskamp, Gamla Ullevi, Göteborg, 0–1.
Källa: Svenska fotbollförbundet.