• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mattias Ekström (till höger) och Emil Bergkvist är redo för Dakarrallyt – kör elbilsprototyp. Foto: Audi AG

Dakarrallyt: Ekström med legendarer i stortsatsning

Uppdaterad
Publicerad

– Det är lite som första dejten. Det pirrar!

Racingstjärnan Mattias Ekström är redo för sin andra start i det fruktade Dakarrallyt i Saudiarabien som startar på nyårsdagen.

Tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist ingår de i Audis storsatsning i bilklassen – som första biltillverkare med en elbilsprototyp.

– Vi är så sugna på det här. Det ska bli spännande att se var vi står, säger Ekström.

SVT Sport fick en pratstund med svenskduon som gör de sista förberedelserna i Jeddah inför ökenäventyret. Totalt 400 mil specialsträckor och 250 mil transportsträckor med målgång 14 januari. Cirka 750 förare och kartläsare är anmälda. Tolv dagsetapper, en prolog och en vildodag väntar deltagarna. Det är intensiva timmar för teamet som kommer till start med tre bilar. I de två andra bilarna finns två av sportens verkliga giganter.

Stephane Peterhansel är dakarrallyts mest framgångsrike förare. Den 56-åringe fransmannen har vunnit 14 gånger (!) i bil eller MC-klassen. Carlos Sainz har tre segrar i bilklassen. Den 59-årige spanjoren har blivit rallyvärldsmästare två gånger och är pappa till formel 1-föraren Carlos Sainz Jr.

– Vi har fått stor hjälp av dem. Det är en guldkälla av information för oss båda inför rallyt, säger Mattias Ekström.

Finns en del frågetecken

Ekström är en av världens främsta multitalanger inom motorsporten. Världsmästare i rallycross 2016 och dubbel DTM-vinnare är tre tunga titlar i 42-åringens meritlista. Kartläsaren Bergkvist blev juniorvärldsmästare i rally 2018.

Paret debuterade i rallyt förra året i lättviktsklassen och hade stora tekniska problem. Nu lyckades de ta sig i mål efter omstart. 

Årets utmaning blir en helt annan historia.  Tävlingsbilen har bara funnits i ett halvår och  är det oklart var teamet står inför premiären. Det finns en del frågetecken efter testerna som gjorts i bl.a Tyskland och Marocko.

– Bilen är lite ”överviktig” och vi är här för att samla på oss erfarenheter och bygga en framtid. Kan vi briljera på någon sträcka med en topptid är det förstås bra. Men här gäller det att ta lärdom och försöka hålla jämna sträcktider. 

Den 44:e upplagan av den fruktade klassikern avgörs i Saudi Arabien för tredje gången. Tidigare rallycrossföraren Sebastian Eriksson debuterar i lättviktsklassen för Mattias Ekströms eget team EKS. I samma klass tävlar även Annie Seel tillsammans med tyskan Annett Fischer.

Även racingveteranen Eje Elgh kör rallyt. Detta i Classic-klassen tillsammans med sonen Alex.

KLIPP: Johan Kristoffersson vann Extreme-E (19 dec 2021)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.