Trots ett hårt jobb av teamet i depån fick Oliver Solberg fortsatta problem med servostyrningen. Solberg har ledningen med över tre minuter ned till finländaren Jari Huttunen i WRC2-klassen.
Fortsätter problemen även under söndagen, blir det en tungstyrd färd mot en sannolik seger för Solberg.
– Jag har så ont! Jag har kört 85 kilometer utan servo, snabbt och jag har pushat allt jag har. Vi har inte varit så långt ifrån tiderna, bara 20-30 sekunder, och det är ju okej. Men...aldrig igen, aldrig igen, säger Solberg och skrattar om kraftprovet på lördagens sträckor.
I morgon återstår fyra sträckor på totalt drygt 40 kilometer.
– Det är extremt tufft, vi tappade lite i totalen bland alla R5-bilar men det viktigaste för Hyundai är att behålla positionerna ett och två i WRC2 och att vi leder den klassen. Så på så sätt är jag fortfarande glad, säger Oliver Solberg efter att ha avslutat lördagsetappen.
Kristensson: ”Otroligt snopet”
Samtliga förare i WRC2 klassen har haft problem och en del har tvingats bryta. Bland annat svenske Tom Kristensson som efter en stark start tvingades bryta igår kväll.
– Det känns otroligt snopet. Jag är jätteledsen över situationen. Vi slog sönder stötdämparen och tyvärr blev det skador på chassit, som gjorde att vi inte kunde fortsätta. Tyvärr är det inte mycket att göra åt, säger Tom Kristensson till SVT.
Innan incidenten som slog sönder stötdämparen så visade Kristensson bra fart och han njöt av känslan i bilen.
– Vi tävlar ju mot de som kört i WRC många år och tar med oss många positiva bitar, bland annat att vi lärt känna bilen och lärt oss hantera den här typen av underlag. Jag känner mig verkligen trygg på asfalt. Nu är det bara att blicka framåt och jobba på och komma till start i Finland.