Lördagens kval till Grand Prix-klassen blev riktigt framgångsrik för de svenska ryttarna då sex av sju tog sig vidare från kvalet.
I Grand Prix:n inledde Angelica Augustsson Zanotelli, som är tillbaka på högsta nivå efter att ha fått sitt tredje barn, med en runda som länge såg ut att vara felfri. Men bommen på sista hindret rullade ner. Därför blev hon och Kalinka van de Nachtegaele till slut tia.
– Det är jättehärligt, hon har blivit testad mycket de senaste månaderna på nationshoppningar. Det här kändes som en väldigt tuff bana. Att gå in och hoppa den är inte enkelt, men det kändes inte som det var jättesvårt för henne. Det är härligt att hon hör hemma på den här nivån.
– Det var min dröm, jag ville ha mina tre barn och sen ta mig tillbaka till toppen. Det känns som den planen håller.
”Jag vet inte vad som hände”
Henrik von Eckermann fick en rivning och det kostade honom en omhoppningsplats.
– Jag vet inte vad som hände. Det var ingen katastrof-ridning till det hindret. Men de är djur och inga maskiner, så är det, säger Henrik von Eckermann till SVT Sport.
Malin Baryard Johnsson såg ut att få chans till revansch från för två år sedan, då hon blev slagen av Peder Fredricson och slutade tvåa. Men bommen på näst sista hindret föll och därmed missade det formstarka ekipaget omhoppningen.
– Det är klart att det är jättesurt, hon har inte en chans att hoppa det hindret heller. Vi kommer i kurvan och underlaget släpper lite. Hon gjorde allt för att vara felfri i dag, säger Malin Baryard Johnsson, som slutade nia med Indiana.
Till sist stod svenskhoppet till Peder Fredricson och 2019-års vinnarhäst All In. Men även här föll näst sista hindret och sedan även det sista hindret.
Därmed stod det klart att det blev en omhoppning utan svenskt deltagande. Av de fyra som gjorde upp var britten Scott Brash starkast och han tog hem segern före Edwina Tops Alexander.
– Det känns underbart. Det finns inte en Grand Prix som den här hästen inte kan vinna, säger Scott Brash och passar på att hylla den svenska publiken som var på plats.