Tittarsiffran, nästan 1,1 miljoner (1076000), i söndags var den bästa tittarsiffran för skidskytte i VM- och världscupsammanhang i Sverige sedan januari 2013, dvs på sex år.
– Skidskyttets inbyggda dramaturgi i kombination med ett spännande svenskt landslag som ständigt håller sig framme är perfekt sport-tv, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT Sport.
Skidskyttet lockar inte bara storpublik på helgerna inom ramen för Vinterstudion.
– Skidskyttet på lördagar och söndagar har en genomsnittspublik på 842 000 tittare. Men vi ser även att väldigt många tittar på vardagstävlingarna. I fredags satt över 600 000 och såg herrstafetten klockan halv tre på eftermiddagen, säger Max Bursell, projektchef på SVT Sport och ansvarig för Vinterstudion.
Den högsta tittarsiffran för skidskytte på 2000-talet är från OS i Salt Lake City 2002 då 2,8 miljoner såg en av sändningarna.
I OS i Pyeongchang 2018 var toppnoteringen för skidskytte drygt 1,4 miljoner.
SVT äger rättigheterna själva
Detta var tredje helgen på raken som Vinterstudion, med sändningar från världscuperna i skidskytte, längdskidor, alpint och skicross, hade en publik på över miljonen.
– Vi har en ny studio, flera nya experter och många nya moment i sändningarna från Vinterstudion. Det i kombination med svenska framgångar har lyft tv-tittandet i både linjär-tv och i SVT Play, fortsätter Max Bursell.
Den här veckan sänder SVT världscupen i skidskytte från klassiska Antholz, sprint, jaktstart och masstart står på programmet.
I mars sänder SVT även skidskytte-VM i Östersund, ett mästerskap som SVT också producerar till hela världen.
– VM i Östersund har alla förutsättningar att bli en succé om det svenska landslaget fortsätter att prestera på den höga nivå dom gjort i vinter. Vi sänder alla tävlingar från Östersund och sammanfattar dessutom det bästa på vardagskvällar i ett direktsänt magasin, säger Åsa Edlund Jönsson.
SVT och TV4 har tidigare delat på rättigheterna till skidskytte men från och med den här säsongen och tre år framåt äger SVT rättigheterna själva.