Knappt 3 700 personer såg den avgörande finalen i Målilla mellan Dackarna och Smederna den sista onsdagen i oktober. Drygt 6 000 var på plats dagen före i Eskilstuna.
Det kan låta som hyfsade publiksiffror men förra året lockande de två finalmötena mellan lagen sammanlagt 4 057 personer fler. Och SVT Sports sammanställning visar att sex av nio klubbar i år sänkte sitt publiksnitt i grundserien jämfört med 2018.
Totalt tappar ligan 24 procent – nästan var fjärde åskådare. 2018 sågs den genomsnittliga speedwaymatchen i högsta serien av 2 993 personer, 2019 sjönk snittet till 2 280 personer.
Rospiggarna tappar mest
Störst är nedgången för Rospiggarna som förlorade hela 49 procent av hemmastödet den här säsongen. Det kan visserligen förklaras till stor del av ett sportsligt misslyckande där Rospiggarna förra året var ett topplag och den här säsongen slutade näst sist.
– Det är ett stort problem. Det har ju dippat i år, sedan påverkar de sportsliga resultaten också. Rospiggarna var ledande förra året men tappade i år och publiksnittet följde efter, säger Mikael Tuernberg på ESS.
Men även årets finallag visar röda siffror. Mästarlaget Smederna har tappat 37 procent på sina hemmamatcher. Förra säsongen besökte i snitt 4 841 personer Eskilstuna motorstadion, den här säsongen landade motsvarande siffra på 3 026.
SM-tvåan Dackarna tappade 33 procent av sin publik trots att lagen vann grundserien.
På plussidan sticker nykomlingen Piraterna ut med en ökning på 52 procent. Lejonen från Gislaved lyckades också locka fler åskådare jämfört med föregående år.
TV-avtal ska locka publiken tillbaka
Vad ska ni göra för att vända trenden med vikande publiksiffror?
– Det viktigaste är att bli mer synliga och nu kommer vi att nå ut via linjär TV de tre kommande åren med ett nytt avtal. Det är bra. Synligheten är viktig och jag tror att det kommer att leda till att folk kommer tillbaka till arenorna, säger Mikael Tuernberg.
Många önskar fler svenska förare i elitserien som ett sätt att locka mer publik, hur ser du på det?
– Just nu finns det inte tillräckligt med svenska förare som håller den nivån. Det blir en fråga om vilken nivå vill lägga elitserien på. Om vi är beredda att sänka nivån kan flera svenska förare vara med. Men samtidigt så ska det vara bra speedway också. Det är en känslig fråga.
Ingen Lindgren i elitserien nästa år
En negativ nyhet för speedwaypubliken är att Smedernas guldhjälte Fredrik Lindgren valt att inte köra alls i elitserien nästa säsong för att få mer tid till sin GP-satsning.
Det är första gången Sveriges i historien som främste förare nobbar den inhemska ligan.
Även Indianstjärnan Tai Woffinden försvinner från elitserien nästa säsong för att satsa på GP och utgör även han ett exempel på vad som tycks vara en ny trend där förarna väljer kvalitet före kvantitet: Färre körningar – större fokus på de tävlingar som körs.
Även om det kan innebära att elitserien får behålla färre stjärnor är Mikael Tuernberg ändå optimistisk för framtiden.
Tror du att ni kommer att lyckas vända den negativa publikutvecklingen?
– Om man tittar bakåt ser man att det alltid har gått i cykler. Speedwayen är en fantastisk produkt och jag tror på det. Annars skulle jag inte jobba med det här, säger Mikael Tuernberg.