• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Örjan Kihlström tävlar i söndagens Prix d’Amerique. Foto: TT Nyhetsbyrån

Glödheta svenska kuskar i Paris

Uppdaterad
Publicerad

Sverige har två rätt så ljumma hästar till start i Prix d’Amerique, Mosaique Face och Oasis Bi. Däremot är de svenska kuskarna Björn Goop och Örjan Kihlström glödheta på söndag. De har kallats in för att köra två fransktränade topphästar på Vincennes, Timoko och Lionel.

För bara tio år sedan var det otänkbart att en svensk kusk skulle köra en fransktränad häst i världens tuffaste travlopp. Det ansågs för svårt på den 1 980 meter långa travbanan med både ner- och uppförsbacke. Prix d’Amerique var ett lopp för franska kuskar. Det visar också statistiken med endast fem segrar på över 75 år.

Men Björn Goop och Örjan Kihlström har rivit barriären och erhållit enorm respekt.

”Förbaskat kul”

– Det är förbaskat kul att få chansen att tävla mot dem bästa i Prix d’Amerique. Det är ju här man vill vara med, i de största loppen. Och visst är det ett fint erkännande att man gör något bra, att man lyckas, säger Goop.

Även Kihlström känner att han kommit in i gänget bland de franska toppkuskarna som Nivard, Bazire, Raffin, Vercruysse & Co.

– Björn och Örjan är trevliga kollegor och justa konkurrenter. Jag har tävlat mot dem många gånger och de är väldigt skickliga, goda taktiker. Sedan kan ju Björn franska och det underlättar ju, säger Pierre Vercruysse som kör svenska hästen Oasis Bi på söndag.

Varför är det så svårt att köra och lyckas på Vincennes?

– Det är så mycket som kan gå fel på den långa banan. Starten är ju helt annorlunda mot hemma i Sverige, missar man den mot 17 konkurrenter i Prix d’Amerique är loppet i princip över. Nivåskillnaden påverkar hästarna som givetvis blir tröttare i uppförsbacken på långsidan, säger Goop.

Mer taktik

– Man tävlar oftast på lång distans (2 700 meter i Prix d’Amerique) och då är det lättare att det blir misstag. Sedan har det blivit mer taktik på Vincennes, när jag började köra på Vincennes på 1980- och 1990-talet var det mer full gas som gällde, från start till mål, säger Kihlström.

Goop kör Timoko, en av Frankrikes bästa hästar de senaste fem åren. Han minns första gången han satte sig upp i sulkyn, den 2 maj 2014.

– Det var en härlig känsla, en otroligt fin och klok häst på alla sätt. Vi vann ju sedan Elitloppet på Solvalla och han har betytt jättemycket för mig. Extra härligt var det att vinna Prix de France förra vintern, alla sa att Timoko inte gillade Vincennes längre, att han var för gammal, men då visade han åter vilken topphäst det är. Och formen har nog aldrig varit bättre, han kändes enormt fin när han vann Prix de Bourgogne för en månad sedan.

Allt måste stämma

Hur ser du på möjligheten att vinna?

– Bold Eagle är förstås favorit men Timoko räknas bakom. Om jag har min bästa dag i sulkyn, Timoko har sin bästa dag och det sedan funkar med positionerna i loppet kan det gå riktigt bra. Men det är inte ofta som tre stjärnor blinkar över en på samma gång, säger Goop.

Örjan Kihlström vann Prix d’Amerique 2014 med Maharajah. Tillsammans med Elitloppet (From Above och Magic Tonight) hans största segrar. Nu kör han Lionel, en norskfödd sexåring som tränas av Fabrice Souloy.

– Lionel har utvecklats enormt hos Souloy. Jag körde hästen för två veckor sedan och han kändes jättefin. Nu blir det barfota och då ska han vara betydligt bättre. Det ska bli väldigt spännande att köra honom på söndag. Först och främst måste vi få en bra start, där kommer mycket att avgöras hur det kommer att gå.

Björn Goop kör hela sju hästar på söndag. Örjan Kihlström sitter upp bakom fem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.