Den tidigare längdåkaren och numera VM-chefen Åge Skinstad är orolig över utvecklingen.
– Det är väldigt viktiga frågor. För vi vill ju att sporten överlever i många, många år till, säger han.
En konsekvens som han ser, är att tävlingsscheman i framtiden kommer anpassas ännu mer efter snötillgången – ett mönster som redan syns inom längdskidorna där världscupen håller sig i Finland, Sverige och Norge i början och slutet av säsongen.
Marknadsförs som mest hållbara någonsin
Det är dessutom i de nordiska länderna som VM kommer arrangeras framöver: 2025 i Trondheim, 2027 i Falun och 2029 i Lathis (som är enda kandidaten som har ansökt).
– Vi måste fokusera på de städer där det finns snö och vi måste producera konstsnö på ett förnuftigt och klimatvänligt sätt, säger Åge Skinstad.
VM i Trondheim nästa år marknadsförs som det ”mest hållbara någonsin” – även om det, erkänner Skinstad, inte är något de med säkerhet kan slå fast.
– Men vi vill sätta en ny standard. Ett exempel är att all transport av åkare, ledare, journalister med flera till och från Granåsen (skidcentret i Trondheim) ska ske med elbilar och elbussar.
”Tror det är en viktig symbol”
– Målet är att VM i Falun 2027 ska slå oss och faktiskt vara ännu bättre än vad vi är på hållbarhet. Det är frågor vi redan diskuterar med dem, säger Åge Skinstad.
Kritiker menar kanske att det bara är tomma ord eller ett marknadsföringsknep att prata om hållbara mästerskap, är det det?
– Om du tror att ett skidförbund eller ett skidmästerskap kan förändra världen, så är det kanske det. Men jag tror det är en viktig symbol. Många ser upp till de här idrottarna, och då är det viktigt att visa att det går att göra saker på ett nytt sätt.