• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Bildbyrån

Nytt miljonavtal Norges räddning – men åkarna förväntas ”sälja sig själva”

Uppdaterad
Publicerad

Det norska längdlandslaget är inne i en tuff ekonomisk period – inte minst på grund av coronautbrottet. Men nu gör huvudsponsorn en helomvändning och fortsätter att stötta landslaget. Samtidigt förväntas åkarna gå ut och ”sälja sig själva”.

– Nu är det kanske inte den bästa tajmingen med tanke på hur marknaden ser ut, säger längdchefen Espen Bjervig till NRK.

När säsongen drog igång i november förra året meddelade huvudsponsorn Sparebank1 att de inte kommer att förlänga sitt avtal med det norska längdlandslaget. För ett par dagar sedan kom nästa miljonsmäll: ytterligare en storsponsor tackade för sig.

Dessutom har coronautbrottet lett till att flera inkomstbringande tävlingar ställts in, vilket lett till att det norska skidförbundets redan ansträngda ekonomi blivit värre.

Men nu har alltså Sparebank1 och längdlandslaget kommit överens om ett nytt avtal som gäller över två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre. Ekonomsikt innebär det tio miljoner norska kronor per år, skriver förbundet i ett pressmeddelande.

– I dagens situation är det avgörande för att arbeta på toppnivå som nu, säger längdchefen Espen Bjervig till NRK.

– Vi hade varit tvungna att göra stora strukturella förändringar om inte det här huvudsponsoravtalet hade kommit på plats.

Men avtalet är värt fem miljoner kronor mindre per år jämfört med tidigare. Det innebär bland annat att åkarna förlorar individuella stipendier och förväntas nu jobba in egna sponsorer som ska exponeras på kläderna.

– De har möjlighet att hämta in de förlorade stipendieinkomsterna genom att gå ut och sälja sig själva. Nu är det kanske inte den bästa tajmingen med tanke på hur marknaden ser ut, säger Bjervig.

– Men är det utövare som kämpar med att få in sponsorer, så får vi se vad vi i skidförbundet kan bistå med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.