Det var på sin privata Twitter som guld- och silvermedaljören från OS i Pyeongchang, Sebastian Samuelsson, skrev att IBU höjer prispengarna inför nästa säsong.
”En världscupsseger i skidskytte ger nu nästan dubbelt så mycket pengar jämfört med en seger i längdskidor. Ändå finns det fortfarande svenskar som tror att längdskidor är den större sporten”, skriver han.
– Man har nästan vuxit upp med den bilden av att skidskytte skulle vara en liten b-sport, och att det är längdskidor som är den stora grejen. Nere i Europa är skidskytte en fantastiskt stor sport, säger Samuelsson till SVT Sport.
– Det kan vara upp emot 30 000 på läktaren i en världscup i skidskytte, där är inte längdskidorna i närheten. I mina ögon är det en större sport än längdskidor, säger han.
En bredare sport
Att publiken i Europa lockas mer av skidskytte tror Samuelsson har att göra med att fler nationer och aktiva kan vara med och slåss om topplaceringarna.
– I längdskidåkning har det blivit väldigt mycket Norge och Sverige. Det gör att de här nationerna som inte har en rejäl chans tappar intresset. Att det är några få nationer som blivit så starka tror jag är längdskidåkningens största problem.
En vanlig fördom som Samuelsson är välbekant med är att skidskyttarna provat på längdskidor, men varit för långsamma.
– Det är därför man känner att man måste slå tillbaka. Kollar man på många nationer nu så skulle jag vilja påstå skidskyttarna är starkare längdskidåkare än vad längdskidåkarna i de länderna är.
Varför tror du längdskidåkningen är så mycket större i Norden?
– Jag tror att det handlar om en stark tradition för längdskidåkning, och det får man ha respekt för. Men kollar man Tyskland, Ryssland och många andra nationer i centraleuropa så är det inte riktigt så, då är skidskytte starkare.
Fler svenska framgångar
Han tror dock att bilden förändras och att allt fler börjar förstå hur stor sport skidskytte är.
– Det har varit bra tittarsiffror även fast vi inte haft så stora framgångar tidigare. I takt med att vi får fler svenska framgångar får fler upp ögonen, säger han.
Samuelsson framhåller också vikten av att utövarna syns.
– Det är viktigt att vi som håller på med skidskytte vill synas och vill göra bra reklam för den sport vi älskar. Som Petter Northug som har varit en extremt duktig pr-kille för längdskidåkning.
Ingen chans att ni kan locka över Northug till skidskytte?
– Jag tror inte Petter Northug skulle platsa i skidskytte. Han har för kort tid på sig att hinna lära sig det nu.