Genom att skapa virtuella staket runt platser eller byggnader kan företag rikta reklam direkt till de telefoner som befinner sig inom området.
– Om du försöker nå människor som gillar pizza kan du sätta upp ett geofence runt en pizzeria. Om du försöker nå gymnasieelever kan du sätta upp ett geofence runt en gymnasieskola, säger Byron Tau i Dokument utifrån: Lurad med ett klick.
Kan upptäcka otrohet – genom att spåra telefonen
Denna geografiska spårning avslöjar inte bara människors position, utan kan också avslöja betydligt mer intima detaljer.
– Om en smartphone ligger bredvid en annan smartphone på ett nattduksbord sex nätter i veckan och den sjunde natten bredvid en annan telefon, kanske det är ett tecken på en affär. Du kan köpa nästan vad som helst från en dataförmedlare, säger Justin Sherman, grundare av Ethical tech som är ett opolitiskt initiativ vid Duke University.
Riktade annonser mot kvinnor som ville göra abort
Det stora datainsamlingsföretaget Near lät en anti-abortgrupp i USA använda deras insamlade geografiska data för att rikta annonsering mot kvinnor som besökt en abortklinik. Near har data om mer än en miljard enheter och är specialiserade på att följa mobiltelefoner geografiskt och sälja datan till företag. Ett avslöjande som Byron Tau låg bakom.
”Osynliga gränser”
– I det här fallet drog de geofences runt Planned Parenthood-kliniker och parkeringsplatser i närheten. Kvinnor som anlände till dessa kliniker korsade dessa osynliga gränser, vilket gjorde att dataföretaget kunde logga deras närvaro och skapa vad de kallar för en 'målgrupp.', säger han.
Enligt Near avslutade de kampanjen när de blev medvetna om den eftersom den bröt mot företagets egen policy. Men den hade då skickat ut 14 miljoner riktade annonser och pågått i två års tid.
Se Dokument utifrån: Lurad med ett klick på SVT Play eller på SVT 2 klockan 22.00 söndagen den 1/12.