Bildens vänstra del visar en satellitbild av en pizza restaurang, där byggnaden och parkeringsplatsen har markerats med röd färg. Den högra sidan avbildar en person som sitter vid en dator i ett kontorslandskap.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur det går till med osynliga staket som spårar våra telefoner – ”Vanlig annonseringsteknik Foto: SVT/ Dokument utifrån: Lurad med ett klick

Så spåras din telefon med osynliga staket -”Vanlig annonseringsteknik”

Publicerad

Genom telefoners geodata kan företag rikta sina annonser direkt till personer som befunnit sig på olika platser. Det kallas för geofencing – och har till exempel utnyttjats av en antiabortgrupp som ville nå kvinnor som har eller planerar att göra abort.

– Geofencing är en vanlig annonseringsteknik. Det innebär att man ritar osynliga linjer på en karta och ser vilka enheter som visas inom dessa linjer, säger journalisten Byron Tau.

Genom att skapa virtuella staket runt platser eller byggnader kan företag rikta reklam direkt till de telefoner som befinner sig inom området.

– Om du försöker nå människor som gillar pizza kan du sätta upp ett geofence runt en pizzeria. Om du försöker nå gymnasieelever kan du sätta upp ett geofence runt en gymnasieskola, säger Byron Tau i Dokument utifrån: Lurad med ett klick.

Kan upptäcka otrohet – genom att spåra telefonen

Denna geografiska spårning avslöjar inte bara människors position, utan kan också avslöja betydligt mer intima detaljer.

– Om en smartphone ligger bredvid en annan smartphone på ett nattduksbord sex nätter i veckan och den sjunde natten bredvid en annan telefon, kanske det är ett tecken på en affär. Du kan köpa nästan vad som helst från en dataförmedlare, säger Justin Sherman, grundare av Ethical tech som är ett opolitiskt initiativ vid Duke University.

Riktade annonser mot kvinnor som ville göra abort

Det stora datainsamlingsföretaget Near lät en anti-abortgrupp i USA använda deras insamlade geografiska data för att rikta annonsering mot kvinnor som besökt en abortklinik. Near har data om mer än en miljard enheter och är specialiserade på att följa mobiltelefoner geografiskt och sälja datan till företag. Ett avslöjande som Byron Tau låg bakom.

”Osynliga gränser”

– I det här fallet drog de geofences runt Planned Parenthood-kliniker och parkeringsplatser i närheten. Kvinnor som anlände till dessa kliniker korsade dessa osynliga gränser, vilket gjorde att dataföretaget kunde logga deras närvaro och skapa vad de kallar för en 'målgrupp.', säger han.

Enligt Near avslutade de kampanjen när de blev medvetna om den eftersom den bröt mot företagets egen policy. Men den hade då skickat ut 14 miljoner riktade annonser och pågått i två års tid.

Se Dokument utifrån: Lurad med ett klick på SVT Play eller på SVT 2 klockan 22.00 söndagen den 1/12.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.