– Vad var det som var motigt i skolan?
– Allting. Jag låg före i vissa ämnen, och efter med andra, och jag klarade inte skolmiljön.
Hon fick gå igenom flera fosterhem innan hon hamnade i ett som fungerade, och har sedan kämpat sig igenom gymnasiet, Komvux, och tog så småningom studenten.
– Jag har haft ett mål, och det var att ta studenten.
– Hur var det att ta studenten?
– Bra! Men det var svårt, det var det. Man har klarat någonting i alla fall, man har lyckats.
Emily är nu färdig undersköterska, och hon är ett undantag, för barn som placeras i familjehem blir oftare kriminella, missbrukare och socialbidragstagare. Men när man sätter in insatser så att de klarar skolan så halveras de riskerna, visar forskningsresultat.
– Det finns väl fosterhem som inte hjälper till så mycket, och engagerar sig, säger Emily.
– Vad skulle kommunen kunna hjälpa till med?
– Att man går igenom med familjehemmet att den och den dagen ska det vara läxläsning för det är vad det barnet behöver.
Emily fick ändå hjälp både i skolan och familjehemmet, men tycker att alla fosterbarn borde få sån hjälp:
– Hjälp med läxläsning tycker jag att alla ska ha, för det hjälper ju barnen också. De personer som jag känner som det gått bra för har ju fått det stöd det behöver. Om de är engagerade och ser att om jag pluggar så får jag en bra framtid och då kan jag komma vidare.
– Vad har varit din drivkraft?
– Min familj och min mamma har stöttat mig, att när jag har sagt att ”jag vill inte, jag vill inte” så har de sagt att ”du måste, för även om det känns motigt nu så har du nåt att falla tillbaka på sen”.
– När du tänker tillbaka, vad tänker du då?
– Att jag har gjort ett jävla bra jobb.