Tendensen med allt dyrare kollektivtrafik gäller både på kort och lång sikt. På 10 år har bensinpriset ökat med drygt 30 procent. Men inflationen har på samma tid varit högre, så i jämförelse har bensin och diesel snarast sjunkit i pris. Priset på kollektivtrafik har ökat långt mer än inflationen, drygt 42 procent på tio år.
Politiker från både höger och vänster har satt upp mål för att fler ska välja kollektivtrafik. Både för klimatet och för att minska trängsel och buller i städer. Kartläggningen visar att prissignalerna går åt motsatt håll.
Senaste året har bensin- och dieselpriser sjunkit även i absoluta tal, när skatter och reduktionsplikt sänkts. Samtidigt har många regioner höjt sina priser på kollektivtrafik rekordmycket. Månadskortet i Kronoberg blev 15 procent dyrare vid årsskiftet. Enkelbiljetterna i Uppsala ökade 18 procent . Region Örebro höjde samtliga priser med 10 procent.
Skickar det rätt signaler?
– Nej det gör det inte, men vi måste höja priset för att klara ekonomin, säger Nina Höjjer, regionråd (S) i Örebro.
Örebros ekonomi är hårt pressad . Nina Höjjer menar att de tvingas kompensera för ökade kostnader för löner och bussarnas bränsle. Men hon medger att prisökningarna är betydligt större än löneökningar till undersköterskor och busschaufförer.
Avgörande skäl
I undersökningar från Svensk kollektivtrafik svarar allt fler svenskar att höga priser är ett avgörande skäl att välja bort lokaltrafiken. Men bra rutter och täta turer anses ännu viktigare.
Politikerna lyfter att bilister har andra kostnader som parkering och reparationer som gör bilåkandet dyrt. Men för alla som redan har bil är merkostnaden för en resa till ofta inte så hög.
– Vi har en hemläxa att göra, vi behöver en billigare och effektivare kollektivtrafik och vi testar med nya linjer och rabatter, säger Magnus Lagergren (KD), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Örebro.