Nästa år planerar Trafikverket att sänka hastigheten på många sträckor i landet. Orsaken är år av eftersatt underhåll, det visar en ny rapport som SVT Nyheter tagit del av. Här är de drabbade sträckorna:
Peuravaara – Riksgränsen
Det finns risk för nya varaktiga nedsättningar av viktgräns och hastighet.
Boden – Gällivare
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 40 km/tim för malmtågen.
Harrträsk–Gällivare
Dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 40 km/tim för malmtågen.
Bastuträsk – Boden södra
På sträckan är hastigheten nedsatt till 130 km/tim för person- och godståg. På vissa delar av sträckan är hastigheten nedsatt från 160 km/tim till 70 km/tim.
Bastuträsk – Skelleftehamns övre
Risk för ny varaktig nedsättning av hastighet.
Forsmo – Hoting
Risk för ny varaktig nedsättning av hastighet.
Östersund – Storlien
Det finns risk för nya partiella varaktiga nedsättningar till 40 km/tim.
Ånge – Sundsvall
Dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 40 km/tim.
Härnösand – Långsele
Dåliga spår. Det finns risk för nya partiella hastighetsnedsättningar och temporär avstängning.
Strömsbro – Sundsvall
Dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Kilafors – Söderhamns v
Banan är stängd för trafik på grund av omfattande upprustning.
Borlänge rangerbangård
Bron över Dalälven kommer att få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av axellast och hastighet.
Frövi – Avesta Krylbo
Bron över Järnvägsgatan i Avesta/Krylbo kommer få bärighetsproblem. Risk för ny varaktig nedsättning av axellast och hastighet.
Avesta Krylbo – Borlänge
Delar av sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 70 km/tim.
Västerås norra–Kolbäck
Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Bron över E18 har bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av hastighet och viktgräns.
Kolbäck – Jädersbruk
Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Kristinehamn – Nykroppa
Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig nedsättning till 80 km/tim.
Daglösen–Filipstad
Dåliga spår och det finns risk för varaktig nedsättning till 80 km/tim för motorvagnståg och 40 km/tim för godståg.
Mora och Blyberg
Bro Österdalälven mellan Mora och Blyberg har bärighetsproblem. Det finns en risk för ny varaktig nedsättning axeltryck och hastighet.
Repbäcken–Rågsveden
Sträckan är dålig. Det finns risk för nya varaktiga partiella nedsättningar till 40 km/tim.
Kil – Karlstad Välsviken
Risk för ökade restriktioner för tunga transporter samt risk för varaktig nedsättning till 130 km/tim på grund av dåliga räler.
Laxå – Karlstad Välsviken
Risk för ökade restriktioner för tunga transporter samt risk för varaktig nedsättning till 130 km/tim på grund av dåliga räler.
Bofors – Strömtorp
Sträckan har brister i banunderbyggnaden, vilket kan medföra risk för solkurvor under varma somrar. På grund av topografin går det inte att köra i 20 km/tim och det innebär risk för varaktigt totalstopp på grund av dåligt spår.
Katrineholm – Hallsberg
Sträckan har dåliga räler. Det finns en risk för sänkt hastighet.
Hallsbergs personbangård
Åtta spårväxlar är dåliga. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning genom dessa växlar.
Järna – Åby
Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Sala – Uppsala N
Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Uppsala C – Gävle
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 130
Örbyhus – Hallstavik
Sträckan har ett dåligt spår och sträckans hastighet begränsas till 40 km/tim.
Sala – Broddbo
Dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Eskilstuna–Rekarne
Dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Rekarne – Kolbäck
Sträckan har dåliga räler och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning.
Flens övre – Eskilstuna C
Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning på hela sträckan eller delar av den.
Åby – Mjölby
Spårväxlar i Kimstad är dåliga. Det finns risk för varaktigt trafikstopp mot Finspång.
Laxå – Falköping
Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned till 130 km/tim.
Hallsbergs personbangård – Frövi
Sträckan har dåliga räler och det finns risk för ny varaktig nedsättning till 130 km/tim.
Gårdsjö – Håkantorp
Flera sträckor har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80km/tim.
Göteborg C – Partille
Spårväxlar är dåliga. Det finns risk för nya varaktiga hastighetsnedsättningar genom dessa växlar.
Almedal – Göteborg C
Spårväxlar är dåliga. Det finns en risk för nya varaktiga hastighetsnedsättningar genom dessa växlar.
Falköping – Alingsås
Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned.
Nossan – Herrljunga
Bron över Nossan vid Herrljunga kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning.
Uddevalla C – Strömstad
Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning. Flertalet spårväxlar i Uddevalla är mycket dåliga. Överbyggnad på vägport i Munkedal kommer få bärighetsproblem. Det finns en risk för varaktig nedsättning av hastighet och viktgräns.
Göteborg Kville – Stenungsund
Spårväxel är mycket dålig. Det finns risk för varaktig klovning av växel i rakläge.
Almedal – Kungsbacka
Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för varaktig nedsättning till 90 km/tim.
Halmstad central
Spårväxlar är dåliga. Det finns en risk för varaktig hastighetsnedsättning genom spårväxlarna.
Kil – Charlottenberg
Bron över Norsälven kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för varaktig nedsättning av viktgräns och hastighet.
Öxnered – Håkantorp
Sträckan har dåligt spår och hastigheten kommer att begränsas på flera sträckor.
Grästorp – Håkantorp
Bron över Nossan kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av vikt och hastighet.
Herrljunga – Borås C
Sträckan har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80 km/tim.
Borås C – Varberg
Sträckan har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80 km/tim.
Mellerud – Billingsfors
Sträckan har dåligt spår och hastigheten begränsas för godståg till 50 km/tim.
Falköping – Sandhem
Sträckan har dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Sandhem – Nässjö
Sträckan har dåligt spår och det finns risk för ny varaktig nedsättning till 70 km/tim.
Nässjö – Värnamo – Landeryd
Bro över Storån i Forsheda samt Broarna i Malmbäck kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning vikt och hastighet.
Landeryd – Furet
Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning.
Värnamo – Helmershus
Sträckan är i dåligt skick och kan komma att stängas för trafik. Trafikverket har för avsikt att fatta beslut om att upphöra med underhållet.
Mjölby – Nässjö
Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned till 130 km/tim.
Nässjö – Alvesta
Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Alvesta–Älmhult
Sträckan har dåligt spår och det finns en risk för att hastigheten sänks. Spårväxlar är dåliga. Det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning genom spårväxlarna.
Älmhult – Hässleholm
Sträckan har dåligt spår och det finns en risk för att hastigheten sänks.
Hultsfred–Berga
Dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 70 km/tim.
Bjärka-Säby – Västervik
Dåligt spår. Det finns risk för nya varaktiga partiella hastighetsnedsättningar.
Älmhult – Olofström
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för nya varaktig partiella hastighetsnedsättningar.
Kvillsfors – Järnforsen
Trafikverket har för avsikt att fatta beslut om att upphöra med underhållet.
Lockarp – Trelleborg
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Helsingborgs godsbangård – Teckomatorp
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Åstorp – Helsingborg godsbangård
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
Kristianstad – Åhus
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för nya varaktiga partiella hastighetsnedsättningar.
Ystad – Simrishamn
Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.
KÄLLA: Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning 2017