Nästa år planerar Trafikverket att sänka hastigheten på uppemot 69 järnvägssträckor i landet, betydligt fler än vanligt. Orsaken är år av eftersatt underhåll, det visar en rapport som SVT Nyheter tagit del av.
Det är inte bara lågtrafikerade sträckor som drabbas. Rapporten visar att även de stora järnvägsstråken från Stockholm till Göteborg och Malmö med snabbtåg kommer att påverkas.
– När vi märker att det är slitet blir vi tvungna att sätta ned hastigheten för att det ska vara säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
På flera delar av både södra och västra stambanan är rälsen i så dåligt skick att hastigheten nästa år sänks till 130 kilometer per timme. I dag kan snabbtågen komma upp i 200 kilometer per timme på långa sträckor av stambanorna.
– Det är samma sak som att man inte kan köra i ett par hundra kilometer i timmen på en grusväg. Man måste hålla den hastighet som underlaget tillåter, säger Bengt Olsson.
Broar som inte bär
I Västerås korsar tågtrafiken motorvägen E18 på en bro, det är den enda infarten för tåg norrifrån till staden. Men Trafikverket har upptäckt problem med bron.
”Bron över E18 har bärighetsproblem. Det finns risk för nedsatt hastighet och lägre viktgräns”, skriver de i sin rapport.
Totalt är det 16 järnvägsbroar i landet som anses vara i så dåligt skick att Trafikverket nästa år måste sänka hastigheten och eller gränsen för hur tunga tåg som får åka på dem.
Ovanligt många sträckor
SVT Nyheter har gått igenom Trafikverkets tidigare rapporter om läget på järnvägsnätet. De senaste fem åren har antalet sträckor med nedsatt hastighet aldrig varit fler än 20 stycken per år.
En av förklaringarna till att hastigheten nästa år behöver sänkas på betydligt fler banor än tidigare menar Bengt Olsson är ökat slitage.
– Det är en mer intensiv trafik nu och det innebär att järnvägen slits hårdare på vissa sträckor, säger han.
Sänkta hastighetsgränser påverkar tågbolagens tidtabeller och mycket talar för att resenärerna kommer att få längre restid.
– Jag vill inte säga definitivt att det blir längre restid, men det kan det bli. Det får operatörerna svara på, säger Bengt Olsson på Trafikverket.