Strandsatta resenärer på Stockholm central under torsdagskvällen. Foto: TT

SJ ber om ursäkt för sena svar

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera kommentarer från ilskna midsommarfirare svarar nu SJ på kritiken kring tågkaoset.

”Vi vill passa på att be om ursäkt till alla er som kontaktat oss”, skriver bolaget på sin Facebooksida.

Torsdagens kabelbrand vid tågstationen Stockholm Södra ledde till att tusentals människor på väg till midsommarfirandet fastnade på Stockholms centralstation. Resenärer i hela landet drabbades av inställda tåg och ersättningsbussar som aldrig kom.

Sent på kvällen kunde spåren öppnas igen.

Under midsommarafton har flera sträckor drabbats av följdförseningar.

LÄS MER: Fortsatta tågproblem efter torsdagens kabelbrand

Ilska på sociala medier

På Facebook har resenärer rasat över att informationen från SJ var knapphändig under det värsta kaoset.

”Hej, vi är flera personer som kommer med försenade tåg från Stockholm till Lund. Vi har stått och väntat på taxi, som skulle vara här när vi kom fram – sex timmar försenade – i en timme. Här finns inga taxis beställda av er, som ni gav info om från tåget. Och ingen att få tag i från er. Hur ska vi alla som står här göra???”, kommenterar en person via SJ AB:s Facebooksida.

”Ni ropade ut i högtalarna på Karlstad tågstation att ersättningsbuss ska bli insatt för 10:12 tåget till gbg. Pratade med några konduktörer från en annan förbindelse som ringde in till centralen och fick bekräftat att extrabuss inte gick få tag på. Ändå fortsätter ni basunera ut i högtalaren att buss ska komma på framsidan”, skriver en annan.

”Hur exakt ska man gå tillväga när man är strandad på ett hotell i Linköping pga av inställd connection till Lund, och imorgon är alla tåg (under hela dagen) slutsålda?”

Många av frågorna besvarades först flera timmar, i vissa fall nästan ett dygn, senare.

LÄS MER: Så är läget i midsommartrafiken just nu

”Beklagar verkligen”

Under förmiddagen bemötte SJ AB kritiken genom en status på Facebooksidan.

”Vi beklagar verkligen den stora trafikstörning som uppstått sedan gårdagens kabelbrand vid Stockholm Södra. Vi vill också passa på att be om ursäkt till alla er som kontaktat oss via telefon och sociala medier som vår kundservice tyvärr inte kunnat besvara. Vi hoppas att ni trots detta, ändå får en trevlig midsommar!”, skrev bolaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.