• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Sunnadalskolan i Karlskrona, som Agenda besökt, ligger i ett utsatt område men får trots det mindre pengar i år än förra året. Foto: SVT/Martin Lundberg

Skolor får inte de resurser de har rätt till

Uppdaterad
Publicerad

Trots att skollagen säger att kommunerna ska ge extra resurser till skolor i utsatta områden så ser det väldigt olika ut runt om i landet. Det visar en undersökning från Lärarnas Riksförbund som Agenda tagit del av.

Om en knapp månad lägger Skolkommissionen fram sina förslag till hur den svenska skolan ska bli mer likvärdig, alltså hur alla elever ska få samma förutsättningar.

Behovet av större likvärdighet är stort, menar Lärarnas Riksförbund, LR, som i sin undersökning visar att skolor från välbärgade och trygga områden ofta får lika mycket pengar som skolor i utsatta områden, där barnen har helt andra behov av stöd och resurser.

Agenda

I många kommuner är det svårt att se ett samband mellan elevernas behov och hur mycket pengar kommunerna skjuter till. Till exempel kan en socioekonomiskt utsatt skola i en kommun få mindre pengar per elev än en högpresterande skola i grannkommunen.

Inget tydligt mönster

LR har gjort undersökningen för att försöka få svar på frågan om skollagens krav på att kommuner ska fördela resurser till skolor ”efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov” verkligen har resulterat i ökad kompensation till grundskolor med större behov.

Undersökningen visar att det inte finns något sådant tydligt mönster. ”I vår undersökning finner vi skolor i olika delar av landet som har lika tuffa förutsättningar, men som får helt olika ersättning per elev från ansvarig kommun”, skriver LR i sin sammanfattning.

LR konstaterar också att ”skillnaderna förblir oförklarade” på nationell nivå. Olikheter i lokalkostnader och löner i kommunerna kan inte förklara dem.

Agenda söndag 26 mars kl 21.15 i SVT2 och SVT Play. I studion: Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Se programmet här, direkt eller i efterhand.

Fakta om LR:s undersökning

  • Här kan du läsa hela undersökningen (från kl 21.15 söndag 26 mars)
  • Undersökningen omfattar ett slumpmässigt urval av 400 skolor med årskurs 7-9 över hela landet. Av dem svarade endast 79, vilket ger en svarsfrekvens på 25 procent, men LR menar ändå att de som svarat är representativa i förhållande till hela urvalet.
  • I undersökningen har man jämfört bland annat föräldrarnas genomsnittliga utbildningsnivå, andel nyinvandrade elever i skolan och genomsnittligt meritvärde för betygen. Siffrorna för de 79 skolorna som svarat jämfört med de 400 i urvalet ligger mycket nära varandra, enligt LR.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Agenda

Mer i ämnet