Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I årskurs fyra på Taheskolan i Taberg använder samtliga elever digitala medier mer än tre timmar per dag. Hör några av barnen berätta mer i klippet ovan. Foto: SVT

Många barn tycker att de lägger för mycket tid på sociala medier

Publicerad

Allt fler barn och unga tycker att de använder för mycket tid åt mobilen och sociala medier, en tendens som pågått under flera år, enligt Statens medieråds undersökning. I årskurs fyra på Taheskolan i Taberg utanför Jönköping känner eleverna igen sig.

– Det händer att jag glömmer bort läxorna för att jag vill spela mer, säger Rasmus Hubbe Emilsson, och får medhåll av klasskamraterna.

Enligt Statens medieråds undersökning, Ungar och medier från 2021, upplever hälften av barn mellan 9 och 12 år att användningen av digitala medier leder till att de inte gör andra saker som de ska göra, exempelvis läxläsning, hjälpa till hemma eller gå och lägga sig i tid. Och enligt undersökningen ökar det här problemet med stigande ålder. 

– Mobilen har jag inte svårt att lägga ifrån mig men i spelet kan jag erkänna att jag fastnar, säger Alma Aljic.

Upplever inte sämre sömn

I undersökningen ställs också frågor om barnen tror att deras sömn påverkas av medieanvändningen. Det vanligaste svaret bland 9–12 åringar och 13–16 åringar är att sömnen inte påverkas, men bland 17–18 åringar är det fler som säger att den påverkas till det sämre.

Hör elever berätta mer om de digitala vanorna i klippet ovan.

Fakta om Ungar och medier från Statens medieråd:

Underlaget för denna rapport består av två olika enkäter som sändes ut till 2000 barn 9–12 år och 2999 barn 13–18 år. Urvalet är ett obundet slumpmässigt urval, stratifierat på ålder, från befolkningsregistret. Urval och datainsamling görs av SCB.

Källa: Statens medieråd

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.