– Jag har sysslat med det här i åtta år och de senaste tre åren har det exploderat, det har blivit mer och mer, säger Marlene Horngård, injektionssköterska på en av de största klinikerna i Malmö.
Allt fler lägger idag pengar på olika behandlingar och ingrepp. Skönhetsbranschen har blivit en miljardindustri, och på kliniken i Malmö är målgruppen bred när det gäller just injektioner med så kallade fillers som formar ansiktet.
Många unga
25 procent av kunderna är under 30 år, och allt fler väljer att till exempel forma sina kinder.
– Mycket unga tjejer från 20 till 30 år, men även killar har en ökad marknad. Man vill förbättra sitt utseende, säger Marlene Horngård.
Jennica Landén ska förstora sina läppar hos Marlene, och vid själva fillerbehandlingen sprutar Marlene in en gel med hyaluronsyra. Enligt kliniken tas syran upp i kroppen efter en tid, och det är inget permanent ingrepp.
– Det känns i princip ingenting. Jag känner att jag är bedövad, men det är bara sticken som gör ont. Man unnar sig, precis som att gå till frisören. Jag ser det inte som något större än det faktiskt, säger Jennica.
Sociala medier influerar
Tidigare har skönhetsingrepp varit tabubelagt, men på kliniken upplever man att det idag är mer accepterat, men att unga är mer kritiska till sitt utseende.
– Kändisar och bloggerskor har en stor påverkan på dagens ungdomar. Det har även de sociala medierna som Instagram, Snapchat, Facebook, säger Marlene.
Moa Ohlsson från Ystad förstorade sina läppar för ett par veckor sedan, och hon fick upp ögonen för det via just flödet på sociala medier.
– Man ser det dagligen och vill kanske se ut som någon annan. Men det är nog drömmen om att få vara någon annan ibland.
Men duger man inte som man är, även om man har smalare läppar?
– Jo, det är klart, men sedan tycker jag att om man vill göra något så får man göra det. Alla får göra som de vill, säger Moa.