Margareta Nystrand drabbas av en allergisk reaktion efter ingreppet Foto: SVT

”Hela kinden blev svullen och stor”

Uppdaterad
Publicerad

Margareta Nystrand från Malmö fick en allergisk reaktion efter en injektionsbehandling, men hade ingenstans att vända sig för att klaga.

– Helt plötsligt så händer det saker, hela kinden blir svullen och stor. Det rinner ut vätska och det ser ut som små kristaller i det, precis som små glasbitar som väller ut, berättar Margareta.

Ansiktet svullnade upp två månader efter injektionsbehandlingen med så kallade fillers. Margareta ville släta ut kinderna och få bort några rynkor i ansiktet, men fick på grund av skadorna efter svullnaden en grop på ena kinden och ärr på den andra.

Margareta Nystrand visar upp ärren efter injektionen. Foto: SVT

Enligt Margareta var svullnaden en allergisk reaktion. Hon vill inte peka ut kliniken, men vill istället påtala problemen som hon stötte på, bland annat att hon inte kunde vända sig till någon instans för att klaga. Enligt konsumentrådgivningen på Malmö stad beror det på att marknaden är oreglerad.

– Därmed finns inget direkt konsumentskydd och inga större krav på utövarna. Vi kan inte rådge i detta och hur de ska gå vidare i det är svårt att säga. Finns det ingen reglering så finns det inte så mycket att säga, utan den risken tar man när man gör en behandling, säger Gabriella Jävermo, konsumentrådgivare på Malmö stad.

Inget ansvar

Socialstyrelsen har i flera år lyft riskerna inom branschen. Går något fel så måste alltså inte skönhetsklinikerna ta ansvar, utan det blir ofta sjukvården som drabbade får vända sig till. Även Margareta fick söka sig till sjukhuset för vård.

– Jag går i stort sett i ett helt år med lappar i ansiktet. Man skär sönder och öppnar upp och skär sönder, säger Margareta när hon beskriver vad vården tvingades göra för att svullnaden i ansiktet skulle gå ner.

För att stärka konsumentskyddet inom skönhetsbranschen har ett lagförslag lagts fram. Det handlar bland annat om att ställa krav på vem som får utföra behandlingarna, och att det ska finnas reklamationsrätt.

Gabriella Jävermo, konsumentrådgivare på Malmö stad. Foto: SVT

– Vi är väldigt positiva till det, vi välkomnar det verkligen. Det behövs, säger Gabriella Jävermo.

För Margareta har skadorna efter ingreppen lett till att hon nu dagligen försöker dölja ärren.

– Detta har givit mig problem. Jag använder ofta mina stora glasögon för att dölja detta, säger Margareta Nystrand.

Är du drabbad? Hör av dig!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.