Sverigeförhandlingen kom med besked igår om attnär det gäller Roslagsbanan vill staten förhandla om alternativet där man förlänger Roslagsbanan till Centralen.
– En utbyggd Roslagsbana gynnar hela den nordöstra Stockholmsregionen. I praktiken innebär det att Roslagsbanan blir tunnelbana när tåget går ned under jord i höjd med Universitet säger, Leif Gripestam (M) kommunstyrelsens ordförande i Täby.
Läs mer: Täby, Älvsjö och Lidingö kan få tunnelbana
Läs mer: Trängselskatt ska bekosta Stockholmssatsningar
Kommunalrådet i Täby är nöjd med att Sverigeförhandlingen gått vidare med just det alternativet.
– Dels är restidsnyttan mer än dubbelt så hög i förhållande till alternativet röd tunnelbana till Täby centrum, dels ökar bostadsbyggandet i betydande omfattning. Detta beror bland annat på att Vallentuna och Österåker kan öka sitt bostadsbyggande då en direktförbindelse med Centralen byggs. Även en större mängd bostäder kan byggas på Östra station när det stationsområdet avvecklas avslutar, Leif Gripestam.
Sverigeförhandlingen
Sverigeförhandlingen är ett initiativ från regeringen för att bygga järnväg i Sverige och för att få förbättrad kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande i storstäderna. Man vill hitta lösningar där flera parter kan dela på finansieringen som ska komma från staten, berörda kommuner och landsting.
Förhandlingarna startade i februari då Sverigeförhandlingen lämnade sina bud till de regioner och kommuner som kommer att delta.
För Stockholms del handlar det om
- Förlängning av Roslagsbanan in till city alternativt tunnelbana från Mörby centrum till Täby centrum
- Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö
- Tunnelbana mellan Ropsten och Lidingö
- Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg
Källa: Stockholms läns landsting