Spela klippet för att se simuleringen av smällen mellan Jorden och Theia för 4,5 miljarder år sedan. Foto: Hernán Cañellas

Forskare fann rester från en annan planet – 2 900 kilometer ner i jordens mantel

Nya observationer av jordens inre har visat oväntade egenskaper hos jordens kärna. Nu visar en studie att det kan vara rester från Theia som ligger gömda där.

– Det är jättesvårt att veta hur vår jord ser ut inuti, men nu tror man sig kunna förklara tidigare observationer av jordens inre, säger astronomen Alexis Brandeker som tagit del av studien.

Sedan 1970-talet har den mest framträdande teorin om hur månen bildades varit krocken mellan Jorden och Theia för 4,5 miljarder år sedan. Men trots det finns det fortfarande många obesvarade frågor kring hur Jorden påverkades av kollisionen.

Letade efter rester på jorden

Gruppen med forskare från USA, Kina och Storbritannien hade som mål att utforska varför det finns två stora områden vid jordens kärna som visar ovanligt låga seismiska hastigheter. Alltså olika typer av vibrationer som mäts genom signaler från jordskalv och som samlas in av stationer över hela världen.

Områdena ligger hela 2900 kilometer under jordens yta och täcker över 30 procent av dess massa.

– De här platserna kan berätta mycket om jordens tidiga historia. Det påverkar magnetfältet som är avgörande för jordens utveckling och har en stark koppling till vulkaner och de stora massutdöendena, säger Qian Yuan, geofysiker vid California Institute of Technology och en av författarna till studien i Nature.

Återskapade krocken

För att få svar på sina frågor skapade de datamodeller baserade på information från seismiska stationer. Resultaten visade sig dels stödja teorin om att den här kollisionen ägt rum och skapat vår måne, dels att material från Theia verkar ha ansamlats som tunga berg långt ned i jordens mantel. Theias rester visade sig vara upp till 3,5 procent tätare än jordens egen mantel, vilket förklarar varför vibrationerna var annorlunda där.

Forskningen ökar förståelsen för hur vårt solsystem formades och hur himlakroppar kan utvecklas.

– Har det hänt här så kan det ha hänt i andra solsystem också. Det här är en viktig pusselbit för att förstå hur månbildningen gick till och som kan spela roll för hur liv utvecklas på en planet, säger Alexis Branteker.

Spela klippet för att se hur Theias mantel slungades in i jorden.