Fetman och ohälsan ökar dramatiskt i världens folkrikaste demokrati samtidigt som västerländsk skräpmat och en allt mer stillasittande livsstil sprider sig bland befolkningen.
Antalet sjukligt feta indier var 30 miljoner 2014 jämfört med 1,2 miljoner 1975 och antalet sjukligt feta tonåringar har nästan fördubblats i Indien de senaste fem åren.
Förra året larmade landets hälsominister Jagat Prakash Nadda om att knappt en tredjedel, 29 procent, av indierna mellan 13-18 år var sjukligt feta. 2010 var samma siffra 16 procent.
I dag lider dessutom 78 miljoner av landets 1,3 miljarder invånare av någon form av diabetes och den Internationella Diabetesfederationen har uppskattat att siffran kommer att öka till 123 miljoner 2040.
Skatt på skräpmat
Den stigande ohälsan har länge oroat politiker, läkare och folkhälsoexperter och de senaste åren har en rad politiska åtgärder för att vända utvecklingen diskuterats.
Premiärminister Narendra Modi väntas inom kort presentera ett lagförslag som ska tvinga livsmedelstillverkare att tydligt märka sina förpackningar med fett-, socker- och saltinnehåll.
Det har också diskuterats om en eventuell ”fettskatt” på skräpmat skulle vara en väg framåt, även om det förslaget inte är lika nära att bli verklighet.
Koordinerat lobbyarbete
Punktskatter och regleringar gillas dock inte av alla. Enligt källor till Reuters har flera stora mat- och läskjättar nu börjat samarbeta för att möta eventuella lagförslag som kan störa företagens vinster i en bransch värderad till 500 miljarder kronor.
Det ska enligt Reuters handla om att globala storföretag som Pepsi och Nestle genom koordinerat lobbyarbete ska få den indiska regeringen att ta till andra medel än punktskatter och regler för att möta ohälsan.
Varken Pepsi eller Nestle har kommenterat uppgifterna, men livsmedelsgruppen All India Food Processors' Association (AIFPA), som samlar stora aktörer i branschen, bekräftar att två möten hållits under februari.
Vidöppen marknad
De utländska skräpmatskedjorna har haft en hel del problem med att etablera sig i Indien, bland annat på grund av konkurrens från det intrikata utdelningssystemet med traditionell mat i lunchlådor, så kallade dabbawalas.
Marknaden är alltså fortfarande relativt outforskad och det finns stora vinster för företag som Coca-Cola, Pepsi, Nestle och McDonalds att hämta i den snabbväxande indiska ekonomin.
Marknaden för högprocessad och kalorität skräpmat är exempelvis bara en tiondel så stor som Kinas, men väntas växa kraftigt de kommande åren.
Bland annat väntas marknaden för kolsyrad dryck växa med 3,7 procent och marknaden för processad mat väntas växa med 8 procent per år fram till 2021, enligt Euromonitor International.