Enligt Eurovisions mätningar är tävlingen populärare bland yngre tittare jämfört med förra året.
I en tredjedel av länderna, 13 av 34, utgjorde Eurovision över 50 procent av det totala tv-tittandet på marknaden. På Island såg 96,4 procent av tittarna Eurovision och i Sverige låg andelen på över 81 procent.
Tittandet har även ökat online och i sociala medier. Totalt har tittandet dock gått ner från förra året då siffran landade på hela 183 miljoner tittare.
Eurovision skriver att man inte mätt tittarsiffror i Ukraina i år och Ryssland, som uteslöts ur tävlan, är inte heller med i mätningen. Dessa länder står vanligtvis för ungefär 29 miljoner tittare.
Andra tittarsiffror att jämföra med
VM i herrfotboll 2018 sågs av ”halva världen” – över 3,5 miljarder tittade vid något tillfälle via någon plattform.
Året därpå såg 1,2 miljarder personer VM i damfotboll där Sverige tog hem en bronsmedalj.
Finalen i amerikansk fotboll, Super bowl, är USA:s mest sedda program i linjär-tv, men når inga Eurovisionsiffror – 112,3 miljoner personer såg Super bowl via någon plattform 2022.