– Det var väldigt hedrande, och en stor överraskning, för det var så långt efter att jag hade producerat de här mönstren, säger Gunilla Schildt.
De två författarna till boken, Marie Odenbring Widmark och Anna Lindqvist, har ägnat tio års detektivarbete åt att hitta de tidigare okända formgivarna bakom jultrycken. Detta har skapat stort intresse och idag finns en hashtag på instagram #tryckttilljul, som har mer än 2000 inlägg.
– Fokus för boken har varit att hitta formgivarna bakom, vilket ofta kvinnor och ibland har de inte fått stoltsera med sina namn för att fabriken haft en sån policy, säger Marie Odenbring Widmark.
Upptäcktes som ung
Men på Gamlestadens fabriker i Göteborg fanns formgivarnas signatur på dukarna, och Gunilla Schildt var en av dem. Hon gick på Konstfacks textillinje som ung på 50-talet, och upptäcktes av Gamlestadens textildesigners.
-Det var en spännande tid i mitt liv, för jag trodde då att man skulle kunna leva på det här och jag var full av inspiration. Jag ville undvika de traditionella motiven som tomtar och slädar, utan jag har hittat enkla motiv och inspirerades av färger.
”Rörd och hedrad”
För många kvinnor som hade gått konstnärliga utbildningar var det svårt att leva på sitt skapande, och det gällde även Gunilla Schildt. Men idag har hon fått en egen hashtag på Instagram och hennes geometriska estetik väcker stort intresse.
– Jag känner mig oerhört rörd och hedrad av det, jag hade aldrig drömt om att något jag gjort för så länge sedan skulle kunna intressera en ung person idag, säger Gunilla Schildt.