För snart fyra år sedan hamnade Lena Adelsohn Liljeroth i blåsväder när hon besökte Moderna museet och KRO:s 75-årsjubileum. Efter att hon tog en bit av underlivet på Makode Lindes ”Painful cake”-tårta krävde flera afrosvenskar hennes avgång. Nu kommenterar hon händelsen och Makode Lindes konstnärskap i Expressen.
Debatten är en del av konsten
Adelsohn Liljeroth beskriver tårtskandalen som tumultartad, men debatten som följde är en del av konstens dramaturgi.
”Ja, Makode Lindes konstverk är provocerande och speglar avsiktligt rasistiska stereotyper. Men själva avsikten med hans konstnärskap är att utmana den historiska bilden av rasism, övergrepp och förtryck. Detta har han självfallet rätt att göra.” skriver Lena Adelsohn Liljeroth i texten.
Ängsligheten oroar den förra kulturministern
Turerna kring Makode Lindes nya utställning ”Negerkungens återkomst” har även den rört upp känslor. Främst på grund av sin titel. Kulturhusets vd, Benny Frediksson, har sagt nej till använda den i marknadsföringen av utställningen.
Adelsohn Liljeroth tycker att ängsligheten som råder i det svenska kulturklimatet är oroande. Kulturen ska kunna vara obekväm och provocerande.
”Så gör då Makode Linde rätt när han kräver att själv få sätta rubrik och använda n-ordet på sin utställning. Ja, självklart. Gör då Benny Fredriksson rätt när han vägrar låta Kulturhuset skylta med detsamma? Ja, kanske. Rollerna skiljer sig. Det handlar om tolkningsföreträde; vem som kan och får ta på sig den icke privilegierades kostym”, skriver hon.