Effektivisering, digitalisering och ekonomiska besparingar. Arbetsförmedlingen står inför stora förändringar.
Under onsdagen varslades 4 500 medarbetare, och i Arbetsmarknadsutredningen som presenterades samma dag föreslås att förvaltningsanslagen till myndigheten fortsätter att minska fram till 2021.
Bakgrunden är den M/KD-budget som röstades igenom i riksdagen i december och den så kallade januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna där en av punkterna har rubriken ”Arbetsförmedlingen reformeras i grunden”.
Besparingarna har väckt stor oro bland landets kulturarbetare då AF Kultur Media kan komma att påverkas, något som Kulturnyheterna har rapporterat om tidigare. I ett öppet brev uppmanar Klys, Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares Samarbetsnämnd, ansvariga att värna om AF Kultur Medias unika kompetens och förståelse för kulturarbetares arbetssituation.
”Betyder mycket för kulturarbetare”
– I möten med myndigheter faller vi ofta mellan stolarna eftersom det saknas kunskap om vår arbetssituation. Arbetsförmedlingen Kultur Media har den kunskapen, och det har betytt oerhört mycket för gruppen kulturskapare, sade Marika Lagercrantz, ordförande för Klys till Kulturnyheterna då.
Och enligt Stefan Popovic, chef för AF Kultur Media, finns fog för oron.
– Det är svårt att säga exakt vilka konsekvenser det kan få men det är klart att det kommer påverka i den meningen att vi inte kan vara lika många som jobbar med att serva våra arbetssökare- och arbetsgivare, i alla fall inte på det sätt vi har gjort tidigare genom fysiska möten, säger Stefan Popovic till Kulturnyheterna.
Besparingar om 1,5 miljarder
I Arbetsmarknadsutredningen som tillsattes 2016 presenteras ett antal förslag som bland annat ska göra Arbetsförmedlingen mer kostnadseffektiv. Om förslagen genomförs kommer man, enligt utredaren, kunna göra årliga besparingar om minst 1,5 miljarder kronor.
Ett viktigt led i detta är den digitaliseringsresa som AF Kultur Media påbörjade redan 2017, menar Stefan Popovic. Det handlar till exempel om att man som arbetssökande numera kan skriva in sig digitalt, och möta arbetsförmedlare på distans, via videosamtal, chatt eller telefon.
– Vi måste bygga ut vår service så att de arbetssökande kan tillgodogöra sig fler av våra tjänster själva, digitalt. Det ser jag som en viktigt lösning för att vi ska bli mer kostnadseffektiva.
Men känner du själv oro?
– Det klart att jag känner en viss oro för det bygger på att vi kan klara av all den utveckling som vi vill och ser är absolut nödvändig, men det bygger på att våra kunder också använder de tjänster vi bygger ut.