I början av mars presenterade klädföretaget Levi Strauss ett samarbete med ett AI-företag som skulle lanseras senare i år. Syftet var att öka mångfalden genom att använda sig av AI-modeller – men samarbetet fick kritik och företaget skickade ut ett uppdaterat pressmeddelande med en ursäkt.
Men oron kvarstår: både för att AI-modellerna ska stjäla jobb och skapa skadliga kroppsideal.
– Man får komma ihåg att bakom de här AI-modellerna står en modeindustri som anlitar AI-specialiserade firmor för att marknadsföra vissa ideal, säger Paula von Wachenfeldt, docent i modevetenskap vid Stockholms universitet.
Hon menar att utvecklingen delvis handlar om pengar och om att branschen vill ligga i framkant.
Världens första AI-modevecka
I veckan hålls världens första modevecka där kreationerna helt och hållet skapats digitalt. Det rapporterar modetidningen Vogue. Även modellerna ska vara digitala. Och på AI fashion weeks hemsida skriver man att det önskas mångfald på catwalken: ”Olika åldrar, storlekar, etnicitet – de kan till och med vara aliens om du vill.”
Hör modellerna om vad de tror kan hända och om deras jobb är hotade i klippet ovan.