När ljudböckerna nu ökar finns också en större efterfrågan av röster. Bolaget Teateralliansen har i höst startat en röstbank med mer än 400 röstprov av 120 skådespelare, för att möta ett ökat intresse från både förlag och skådespelare.
– De som redan läser in ljudböcker är tvungna att tacka nej till uppdrag, för att de har för mycket jobb. Nu vill alla göra ljudböcker. Det har verkligen exploderat, säger Eva Gallyas Vallin vid Teateralliansen till TT.
Möjlighet att utveckla skådespeleriet
En av dem som står bakom initiativet till röstbanken är skådespelaren Angela Kovács. Hon har varit med i ljudbokssvängen sedan 80-talet då hon läste in ljudböcker på kassett och rullband för radion, och sedan dess har hon fortsatt med kommersiella ljudböcker.
När Kovács hörde att hennes arbetsgivare sökte fler och nya röster såg hon en möjlighet att öppna upp för andra skådespelare.
– Det är bara roligt att öppna upp för mina kollegor att utvecklas i den här delen av skådespeleriet också, säger hon.
Den ökade konkurrensen som kommer av att fler vill läsa in böcker menar skådespelerskan är en bra sak för alla inblandade.
– Det är bra att få den här variationen, att leta sig fram efter rösten som passar just den här boken. Det ska ju matcha, liksom, säger Angela Kovács.
”Meditation för oss skådespelare”
Skådespelaren Katarina Ewerlöf ligger i toppen för många listor som favorituppläsare. Också hon belyser att ljudboksinläsningen synliggör en viktig del av skådespeleriet, vilket kan vara en anledning till att många i branschen söker sig till det.
– Det här med att läsa högt eller bara förmedla text är som en sorts ursprungskälla för berättande. För oss blir det som en skön urform för berättandet vilket vi alltid gör, säger Katarina Ewerlöf.
– Skillnaden mot att stå på scen är det fysiska. Att man får sitta i lugn och ro och vara hela ensemblen, bestämma helt själv hur man vill göra en story. Det är lite meditation för oss skådespelare fast vi är på jobbet.