I Netflixs nya realityserie ”Young Famous and African” syns några av den afrikanska kontinentens största namn inom sociala medier och nöjesindustrin. I avsnitten får tittarna se privatplan, enorma lyxvillor och såklart intriger. Deltagarna härstammar från Nigeria, Sydafrika, Tanzania och Uganda.
Enligt den exekutiva producenten Adelaide Joshua Hill bidrar serien till att visa omvärlden en ny sida av flera afrikanska länder som ofta hamnar i skuggan av rapportering om kriminalitet, fattigdom och korruption.
– Ja, vi har problem men låt oss se allt det andra också. Låt oss titta på våra uppfinnare, modedesigners och kreativa personer också. Vi vill visa det som är bra också, säger hon.
Netflix köper in sin första afrikanska realityserie
Young, Famous and African är den första afrikanska realityserien att köpas in av Netflix, vilket innebär en stor global spridning. Men mer lokalt har den sydafrikanska plattformen Showmax sedan länge satsat på realityserier från den afrikanska kontinenten.
En av Showmax senaste realityserier är The Real Housewives of Lagos som är en nigeriansk version av det kända “Real housewives”- konceptet från USA. Handlingen är snarlik Young, Famous and African med undantag att den fokuserar på kända kvinnor i Lagos.
– Den här serien innebär att vi kan sätta Lagos i ett mer positivt ljus och visa upp Lagos för världen, och de möjligheter som finns här, säger Laura Ikeji, entreprenör och deltagare i serien.
Utöver ”The real housewives of Lagos” finns även två sydafrikanska upplagor i städerna Durban och Johannesburg på Showmax. Andra titlar är ”Temptation Island South Africa”, ”Big brother Naija” och ”Date my family: Kenya”.