Hannes Fossbo

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skrämselpropaganda kavlas i höst ut på vita duken och återbruksnivån är hög bland höstens svenska filmer med en ny Jönssonligan kommer tillbaka” och ”Strul”. Foto: John Kassman/SVT

Analys: ”Kanske vill branschen skrämma tillbaka biopubliken för att se svensk film”

Publicerad
Analys ·

Om inte skrämselpropagandan fungerar så är också återbruksnivån hög, skriver Kulturnyheternas filmredaktör Hannes Fossbo om höstens svenska filmer.

Hannes Fossbo

Kulturnyheterna

Kanske vill branschen skrämma biopubliken tillbaka till salongen för att se svensk film. För skräcktrenden fortsätter. I höst kommer ”Äkta skräck” och ”Virgo”.

Den förstnämnda doftar ”Blair Witch Project” (1999) och handlar om två influerare som gör content av 1600-talets häxprocesser. Den senare om ett punkband som kuskar runt på Sverigeturné i en gammal van.

Om inte skrämselpropagandan fungerar så är också återbruksnivån hög. I ”Strul” ska Filip Berg axla Björn Skifs roll från kultfilmen från 1988. Kan han leverera ett nervöst ”Åååhh”, så räcker det långt.

För barn och nostalgiska vuxna: ”Jönssonligan kommer tillbaka”. Sickan spelas av Robert Gustafsson och vi får se om regissör Eddie Åhgren lyckas med bedriften att göra en bra Jönssonliganfilm utan Gösta Ekman. Bäst hittills: ”Den svarta diamanten” (1992) med Peter Haber, där manusförfattarna kom på det vilda genidraget att kopiera av Fritz Langs 30-talsklassiker ”Dr. Mabuses testamente”.

Smalare film? Japp! ”Bye bye boredom” är en mörk historia från landsbygden, om vänskap i de tidiga tonåren, knark, hästar och epa. Och så är ”Man tänker sitt”-regissören Henrik Hellström tillbaka med ”Under trottoaren – stranden”. En historia som verkar underbart egensinnig: en pappa i skogen, en hr-chef som inte vill gå till jobbet och en lärare med aggressionsproblem.

Det är ett starkt dokumentärår. ”Den sista resan” har dragit storpublik till biografer och i höst kommer det mer. Göran Hugo Olssons ”Israel Palestina på svensk tv 1958-1989” visas i Venedig, i ”G – 21 scener från Gottsunda” får vi en inifrånskildring av gängkriminaliteten, i ”Bröderna Andersson” ett syskonbråk som lett till lång tystnad (en av bröderna heter Roy) och ”Spårviddshinder”-geniet Johan Palmgren har filmat en bortglömd väg i tre år – ” Vägen till ingenstans”.

Vilka av höstens filmer ska då slåss med ”Den sista resan”, ”Passage” och ”Hypnosen” om guldbaggarna i januari? Jag gissar på Josephine Bornebusch familjekriskomedi ”Släpp taget” och Ella Lemhagens ”Så länge hjärtat slår”, en pandemifilm med Bianca Kronlöf som visselblåsare och hjälte från äldrevården, inspirerad av radiodokumentären ”Det illojala vårdbiträdet”.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.