Till årets första deltävling hade app-röstningen gjorts om, och tittarnas röster skulle delas in i olika ålderssegment. En nysatsning som skulle göra tävlingen mer spännande och få tittarna att engagera sig under hela programmet. Men premiären på Avicii arena slutade i teknikfiasko. Appröstningen fungerade inte och tävlingsledningen beslutade därför att man bara skulle räkna telefonröster.
Det hela berodde på en extern begränsning i appen, som kastade ut användare som försökte logga in, enligt Melodifestivalens projektledare Anette Brännström.
Hur kan ni garantera att det här inte händer igen under andra deltävlingen?
– Det här var ett problem som ligger utanför själva appen. Nu har man tagit bort den här begränsningen i inloggningssystemet. Sedan har vi gjort omfattande belastningstester i veckan, så nu ska vi vara säkra på att appen fungerar på lördag.
Lång historia av app-problem
Det är långt ifrån första gången som det är problem med mello-appen. Sedan appen lanserades 2015 har det ofta hänt att den strulat eller kraschat. För att undvika problem på lördag har Melodifestivalen bullat upp med extra bemanning.
Varför är det så svårt att få appen att fungera som den ska?
– Den här appen är världsunik i sitt omfång. Den har ett enormt antal användare som loggar in eller röstar samtidigt. Det är ett ovanligt beteende i en digital miljö. Det blir höga belastningar på servrarna. Vi har fått lära oss det genom åren och försöker ta höjd för det, säger Anette Brännström.