Reklam som använt sig av artisters verk. Foto: Fredrik Hagen/Hasse Holmberg/Fredrik Sandberg/TT

Fler artister vars låtar använts i reklam

Uppdaterad
Publicerad

Ett ölföretag använde sig av Lars Winnerbäcks namn i en reklamfilm. Nu plockas filmen ner då artisten inte gett sitt godkännande. Företaget hänvisar till att det måste blivit en miss. Men det finns fler tillfällen då reklam tagits bort efter artisters missnöje.

Kopierade låtslinga

Love Antell. Foto: Maja Suslin/TT

Förra året uppmärksammade artisten Love Antell att hans låt Underhåll oss förekom i en mobiloperatörs reklam. I bakgrunden av reklamen kunde artisten höra ljudslingan av låten han skrivit tillsammans med Pär Wiksten.

– Jag fick reda på det här förra veckan när jag såg reklamfilmen och då reagerade på att den är i samma tonart, tempo och det var samma instrument som spelade ledmotivet till min låt, sade Love Antell till Kulturnyheterna förra året.

Mobiloperatören hänvisade till reklambyrån som låg bakom reklamen. De sade i sin tur att slingan var nyskriven av en holländsk musiker, men att det var beklagligt att en sådan situation uppstått.

Låttext på SD:s valaffisch

Timbuktu och bild från SD:s valvaka Foto: TT

Alla vill till himlen men ingen vill dö i vårdkön, var en fras som Sverigedemokraterna använde till sina valaffischer under valkampanjen i höstas. Artisten Jason ”Timbuktu” Diakité lämnade, tillsammans med musikförlaget Universal, in en stämningsansökan i november. De menade att partiet stulit raden från Timbuktus låt Alla vill till himmelen men ingen vill dö och att det var ett upphovsrättsintrång.

Sverigedemokraternas advokat Niclas Karlsson ansåg inte att de gjort sig skyldiga till ett upphovsrättsligt intrång. Enligt honom är frasen ”alla vill till himlen [...]” så pass utbredd att den inte kan anses vara upphovsrättsskyddad:

– Det här begreppet är allmänt känt. Det tillhör vardagen så att säga och det är väl i korthet vad målet går ut på, sade Niclas Karlsson.

Färjeföretag härmar låt

Färjebolag gjorde om låttext. Foto: Hasse Holmberg/TT

Musikförlaget Universal har varit i en rättstvist tidigare, redan 2006. Då stämde musikförlaget tillsammans med artisten Peter Lundblad färjeföretaget Silja Line för intrång i upphovsrätten. I en annonskampanj använde Silja Line frasen ”Ta dig till havet, vi gör dig till kung”. Vilket låtskrivaren Peter Lundblad tillsammans med Universal ansåg var olovligt utnyttjande av Peter Lundblads låt Ta mig till havet.

Silja Line dömdes till att betala skadestånd till musikförlaget och Peter Lundblad.

Kentlåt i valkampanj

Kents låttext användes i valkampanj. Foto: Per Sinding-Larsen/TT

I en valkampanj 2014 norpade Vänsterpartiet textrader från välkända artister som Kent och Beyoncé. Kampanjen syntes på sociala medier och där hade partiet använt sig av tre rader från bandet Kents låt ”Belle epoque”, utan tillstånd av låtskrivaren Jocke Berg.

Utöver textraderna från Kents låt hade partiet, i sina kampanjbilder, även använt sig av textrader ur låtar av Beatles, Fred Åkerström och Dolly Parton. Kents musikförlag kontaktade Vänsterpartiet som sedan tog bort bilderna från sin kampanj.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.