Adele och Beyoncé stod båda nominerade i Grammy-galans tre tyngsta kategorier: Årets låt, Årets album och Årets artist. Priserna anses vara de mest prestigefulla därför att de är genreövergripande. Adele tog hem fem priser i år, däribland Årets låt och Årets album, något som förvånade såväl den brittiska stjärnan själv som andra artister och fans.
På Twitter spred sig hashtaggen #Grammyssowhite på söndagskvällen, och många tyckte att Beyoncé är en i raden av svarta artister som trots stora musikaliska förtjänster inte vunnit i de genreövergripande kategorierna. En del artister har bestämt sig för att bojkotta galan helt, däribland Kanye West och Frank Ocean, som i år inte ville lämna in sitt material till juryns överläggningar. Även Drake och Justin Bieber uteblev från årets gala trots flera musiksläpp och nomineringar.
Få svarta storpristagare
Under de senaste 20 åren har två svarta artister vunnit pris för Årets album: Lauryn Hill (1999) och OutKast (2004). Och sedan Grammy-statyetterna började delas ut 1959 har sammanlagt tio svarta artister fått pris i kategorin. Kritiker, exempelvis på tidningen Vulture, menar att det är anmärkningsvärt att historiska namn som Bob Marley och Jimi Hendrix inte vunnit något av de stora priserna.
Vad gäller Beyoncé har hon stått nominerad för Årets album de senaste tre åren i rad, men förlorat mot Taylor Swift, Beck och nu senast Adele, något som väckt reaktioner varje gång, även om Beyoncé själv inte offentligt kommenterat förlusterna.
Inte tomhänt
Världsstjärnan har dock inte gått hem tomhänt: hon har samlat på sig hela 22 statyetter över åren. De flesta priser håller sig inom genren R’n’B men hon har även fått det genreövergripande priset för Årets låt år 2010 för ”Single Ladies (Put a Ring on It)”.
I år tog hon hem priset för Årets musikvideo för låten ”Formation”, och fick pris i den något oklara kategorin ”Årets samtida urbana album” (urban contemporary record), som vissa kallat ett tröstpris. En som reagerat över kategorin är musikern Sufjan Stevens, som på sin hemsida publicerade en ironisk QA (fråga-svar):
Q ”Vad fan är ”urban contemporary?”
A ”Det är där den vite mannen sätter den unika gravida svarta kvinnan, för att han är så hotad av hennes talang, styrka, envishet och potential.”
Flera teorier
En del förklarar Adeles vinst med att hennes musik helt enkelt hörts och synts mer: hon sålde 20 miljoner skivor världen över, jämfört med Beyoncés 2 miljoner. Adele uppträdde 107 gånger förra året, jämfört med Beyoncés 49 framträdanden.
En annan teori är att Beyoncés bojkott av streaming -och skivbolagsjättar gjort henne impopulär i branschtoppen. Hon valde att släppa Lemonade exklusivt på sitt och maken Jay Z:s streamingtjänst Tidal och stängde därmed musikjättar som Universal Music ute. Tidningen Rolling Stones spekulerar i om detta kan ha lett till att juryn favoriserat Adele, som valde att göra tvärtom och endast släppa sitt album på skiva till en början, vilket förstås genererade mer pengar till skivbolagen.
Den vanligaste teorin verkar dock vara att Beyoncés senaste album ”Lemonade” varit mer konceptuellt nyskapande och kontroversiell än Adeles ”25”, och att juryn som främst består av något äldre vita män föredrar traditionellt ”vit” pop framför R’n’B med politiska undertoner.
Alla svarta Grammy-pristagare för ”Årets album”
- Stevie Wonder – Innervisions (1974) | Fulfillingness’ First Finale (1975) | Songs in the Key of Life (1977)
- Michael Jackson – Thriller (1984)
- Lionel Richie – All Night Long (1985)
- Quincy Jones/Various Artists – Back on the Block (1991)
- Natalie Cole – Unforgettable…with Love (1992)
- Whitney Houston – The Bodyguard: Original Soundtrack (1994)
- Lauryn Hill – The Miseducation of Lauryn Hill (1999)
- Outkast – Speakerboxxx/The Love Below (2004)
- Ray Charles – Genius Loves Company (2005)
- Herbie Hancock – River: The Joni Letters (2008)