Ulrica Hydman Vallien, som avled under onsdagskvällen, var en av Sveriges – och världens – mest kända glaskonstnärer.
Med sina slingrande ormar, färgglada tulpaner och dramatiska figurer som målats direkt på glaset, blev hon oerhört populär och hennes verk sålde i stora upplagor.
Åsa Jungnelius, formgivare på Kosta Boda, där även Ulrica Hydman Vallien verkade, beskriver den svenska glaskonstnären som en uppriktig och varm kollega.
– Ulrica är en av de mest lysstarka människor jag någonsin har träffat – hon har betytt jättemycket både personligen och på ett yrkesmässigt plan. Vi har ställt ut ihop och jobbat tillsammans och hon har även fungerat som en form av mentor, säger hon till Kulturnyheterna.
”Handlar om livet”
Ulrica Hydman började under 70-talet att arbeta som glaskonstnär i en tidigare mansdominerad bransch och enligt Åsa Jungnelius handlar mycket av hennes konstnärskap också om att vara kvinna.
– Hennes konstnärskap och måleri handlade ju om livet självt – det som var väldigt existentiellt. Om livet och kärleken, döden och födelsen och det finns en otrolig kraft i henne som människa och kvinna.
”Handlar om kraften i att vara människa”
Efter det stora genombrottet under 1980-talet, då bland andra serierna Open Minds och Caramba släpptes, har Ulrica Hydmans verk sålt i stora upplagor, såväl i Sverige som i andra delar av världen.
Och enligt Åsa Jungnelius finns förklaringen till hennes popularitet i att hon hade ett eget språk, som på ett eller annat sätt kretsar kring livet.
– Jag tänker på Ulrica som en målare som målar bilder som handlar om kraften i att leva och vara människa, både det svåra och det härliga, och att som kvinna ha en möjlighet att ge liv. Det tycker jag att hon har lyckats överföra på bruksföremål som kom in i folks hem och på så vis har kunnat bli älskade av många:
– Folk kunde spegla sig i hennes föremål. Ofta var det ansikten – och att möta någon annans blick berör ju alla eftersom vi speglar oss i varandra, säger hon.