Barnprogrammet Babblarna har blivit en tittarsuccé med nästan en halv miljard visningar på Youtube.
Konceptet ägs av förlaget Hatten, som för några år sedan hamnade i en infekterad upphovsrättstvist med en av sina tidigare anställda, illustratören Ola Schubert.
Arbetsdomstolen dömde till Hattens fördel 2019.
”Registrerat i ond tro”
Nu har ännu en tvist avgjorts. Den här gången handlar det om att Ola Schubert och hans sambo, som även hon haft uppdrag åt Hatten, hade registrerat varumärket Daddlarna.
Förlaget Hatten anser att varumärket Daddlarna är registrerat i ond tro i syfte att snylta på Hattens goda renommé och anseende, samt genom illojal konkurrens försvåra för Hatten att bedriva verksamhet, skriver Resumé.
Hatten anser dessutom att varumärkena är lika ur ett visuellt, fonetiskt och begreppsmässigt/konceptuellt hänseende och det därför finns en hög grad av märkeslikhet.
Fick idén under resa till Afrika
Det konkurrerande bolaget har bestridit att Daddlarna skulle ha en hög märkeslikhet med Babblarna.
Man försvarar sig med att Ola Schubert kom på namnet Daddlarna under en resa till Afrika på 1990-talet och att varumärkena skiljer sig åt genom att Daddlarna är en insamlingsstiftelse och inte ett kommersiellt koncept för att sälja produkter i butik. Detta enligt handlingar från Patent- och registreringsverket som Resumé tagit del av.
Patent- och registreringsverket går emellertid på Förlaget Hattens linje. Man har kommit fram till att det konkurrerande bolaget agerat i ond tro och upphäver varumärkesregistreringen Daddlarna.
”Det är skönt att vi har fått rätt från PRV och att vi nu även kan lämna denna del av tvisten bakom oss. När Schuberts valde namnet Daddlarna för sitt koncept var det självklart att de önskade skapa drama relaterat till just Babblarna vilket också PRV konstaterat och bekräftat med sitt beslut”, skriver Anneli Tisell på Hatten förlag till Kulturnyheterna.
Ola Schubert svarar i ett mejl till Kulturnyheterna:
”Vi beklagar såklart PRVs beslut. Det finns en god anledningen till att vi även registrerade Daddlarna i samma kategorier som Babblarnas varumärke. Vi vill undvika att kommersiella bolag, likt Hatten, i framtiden ska kunna profitera på Daddlarna i kategorier som ofta är just kommersiella (...) Utgången väcker intressanta frågeställningar. Har Hatten nu ensamrätt på alla varumärkesnamn innehållande en kombination av bokstäver som påminner om Babblarna. Som exempelvis Dobblarna, Papplarna, Snubblarna, Grubblarna, Bubblarna.”
Om likheterna mellan Babblarna och Daddlarna skriver han:
”Daddlarna är Babblarnas totala motpol. Om Hatten ser likheter i uttrycken så är det troligtvis på grund av att det är jag som har tagit fram Babblarnas manér.”