Att skapa minnesmonument över döda människor och stora, traumatiska händelser är svårt av flera skäl. Det är en balansgång både när det gäller individuell och kollektiv sorg och mellan det meningslösa i ett attentat och det framtidshopp som behöver finnas med – eftersom livet går vidare. Det ska vara tydligt men samtidigt lågmält och respektfullt.
Minnesplatser och konflikter
Dessutom leder skapandet av minnesplatser ofta till långdragna och såriga konflikter. Som efter Utøya, Estonia och 11 september till exempel. En del vill bli påminda, andra vill glömma.
Men konstnären Ann-Sofi Sidéns och arkitekten Mats Fahlanders uppvärmda bronsfilt har alla förutsättningar att både bli omtyckt och fylla sitt syfte. Den positiva laddningen i objektet, den övernaturliga skalan och det faktum att det inte påstår något annat än att vi måste ta hand om varandra.
Samtidigt som man kommer kunna gå förbi utan att behöva veta varför det finns just här.
Även det är ett mått på kvalitet.